Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Annemie Abarth

Pagina's: [1] 2
1
Exterieur / Re: Speling Koni FSD op bouten
« Gepost op: 24 januari 2019, 20:32:02 »
Hoi Hans,

Ik heb het even gevolgd en gelukkig ben je van de klopgeesten bevrijd.
Ik snap niet dat Fiat, of op zijn minst de importeur hier niet een standaard "upgrade" van maakt >:(. Als je toch duizend van die bouten laat maken, kost dat een paar tientjes per set.
Jammer, ze erkennen deze ontwerpfout niet eens volgens de Duitse Abarth rijder die de bouten in de UK heeft laten maken voor gruwelijk veel geld.

Misschien eens peilen onder de Abarthisti hoeveel gebruikers er belangstelling voor hebben en wat de kosten dan zouden gaan bedragen voor 2 + 2 bouten.

Zelf heb ik op dit ogenblik nog geen tijd om de rechter zijde onderhanden te nemen, ik heb de garage vol liggen met een V8 motor, geen angst niet voor de Abarth, maar voor de Landrover Ninety V8 ::)

Nog veel fijne Miglio's

Jos van Annemie.

2
Hoi,

Ik ben bezig met een andere radio, maar het Antenne signaal van de ingebouwde raamantenne is niet bepaald om over naar huis te schrijven, zeg maar redelijk waardeloos.
Weet iemand van jullie of er in de Abarth Cabrio (2012) standaard al een FM versterker zit?
Zo nee, iemand ervaring met een FM antenne versterker?

Groeten,

Jos van Annemie

3
Hoi,

Alvast dank voor de informatie.

Het zou om deze velgen gaan  https://www.online-velgen.nl/velgen/111186-stalen-velgen-2/
Maar dan aluminiumkleurig en worden met schuifbouten geleverd.
Ik heb even naar de remmen gekeken en er staat geen Brembo op de klauw (is wel rood van kleur ::)) en schat tussen de rand van de remklauw en de binnenzijde van de 17" velg ongeveer 25mm ruimte te hebben.
16" zou er dan op kunnen.

De aluminium velgen hebben alle als nadeel dat het materiaal van de spaken weer verder uitsteekt als de wang van de band en dat is link, vooral als er sneeuw ligt en je moet parkeren.

Jos van Annemie

4
Hoi,

Ik wil voor de Fiat Abarth 500C winterbanden monteren.
Ik heb gelezen dat de aanbevolen velgen 4x100, ET40 zijn en 16x6,5J".

Nu heb ik bij een garage in het westen van het land nog een set voor een Mazda MX-5 NB liggen, ook 4x100, maar 14" met wat hogere banden 185/60/14 82H (hoogte 57,5cm).

- Weet een van jullie of er 14"velgen op de Abarth uitvoering passen? (eventuele pasring kan ik bestellen).
Ik heb de indruk dat de remklauw dan in het gedrang zou komen (nu 17" velgen).

Aan de andere kant, ik heb vier nagenoeg nieuwe Kleber winterbanden (op 5 gaats originele Mazda MX-5 velgen J16x6,5 ET 55) liggen van de maat 205/50/R16 (hoogte 61,0cm).
Nu liggen er op de Abarth 205/40/R17 (hoogte 59,5cm) als zomerbanden op.
Er is speling tussen de band en de spatbord rand.

- Weet iemand van jullie of ik de 61cm band zou kunnen monteren (op een set 16x6,5j ET40)?
Sneeuwkettingen zullen niet van toepassing zijn, dat kon op de Mazda ook al niet :-\.

Alvast dank,

Jos van Annemie

5
Exterieur / Re: Speling Koni FSD op bouten
« Gepost op: 06 december 2018, 16:45:53 »
Hoi,

Ik ga nog eens de foto proberen te plaatsen.
Ik heb dus plaatjes gemaakt van 0,5mm dik aluminium.
Als je metaalplaat van 0,5mm heb (een of ander blik opengeknipt), zou je het ook mee kunnen doen. Wellicht kan het met nog wat dikker materiaal.
Ik ga er wel nog kopervet tussen doen om eventuele klappen op te vangen.
Overigens, dat aanhaalmoment mag best wat hoger.

Hier de links van de tekening: https://photos.app.goo.gl/kAJuvwSsZffS59F88

Hier de foto van de busjes (proefexemplaar): https://photos.app.goo.gl/c3fSSx6vPQHn7jDfA


Jos

6
Hoi,

Ik ben zwaar onder de "niet-indruk" ::) van de ontvangst van de Fiat Abarth autoradio. Vreselijk slechte ontvangst en je moet steeds toch weer zelf naar een volgende zender zoeken.
Ik wil dat stukje standaard Italiaanse elektronica overboord zetten en een DAB+ radio plaatsen zoals b.v. de Kenwood DAB+ met inbouwframe voor de Fiat 500. Deze kan met een interface ook vanaf het stuur worden bedient.

We hebben een 500 Abarth Cabrio, dus dak-antennes vallen af.
Bij de Kenwood leveren ze ook een DAB+ antenne mee en die is voorzien om op de voorruit te monteren.
Ik vind dat toch wel een probleem om
a: het uitzicht (beter gezegd, je ziet dan "ding" dan altijd)
b: door de laag op/in het glas is de ontvangst blijkbaar al beperkt.
c: je moet de bekleding loshalen en volgens mij (correct me if I'm worng) zit daar wellicht een sensor die ook iets met de Side Airbag doet (of onbewust laat afgaan indien de bekleding(schaal) gedemonteerd wordt).

Ik vraag me af of je die antenne niet op een van de achterramen zou kunnen bevestigen?
Uiteraard moet er een aarde worden geplakt en de antenne-lus wordt dan op het raam geplakt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Nog een vraagje: de originele antenne in de 500C voorruit (draadje wat van rechts-beneden naar boven loopt, dan naar het midden toe loopt en voor de spiegel weer naar beneden afbuigt tot een cm of 5 van de onderzijde van het voorraam), is die niet geschik als DAB+ met een passende adaptor.

Ik hoor graag van jullie,

Jos

7
Hoi,
De lampen waren inderdaad versteld, en niet zo een beetje. Ik snap niet dat ze daar niet op "schakelen".
Nadat ik het kogelboutje even had losgemaakt, armpje naar boven en weer vastgedraaid, stonden de lampen bij het inschakelen .......... in de bomen.
Ik heb ze even provisorisch gesteld zodat er niemand last van heeft. De garage mag dat met lichtbeeldmeter afstellen.

Overigens bij het voor de eerste keer inschakelen van de lampen moesten de lampen zowat uit de kelder komen :-\. Dat duurt toch wel wat seconden.
Nu gaan ze bij het inschakelen weer eerst naar beneden en dan weer tot waar ze moeten staan.

Dank voor de tips ;)

Jos

8
Beste Jan,

Met dank, deze week even met de wieltjes van de grond en weer goed zetten ;)

Jos


10
Hoi,

Vandaag even naar de hoogte sensor links-voor gekeken en hoe deze gemonteerd is lijkt mij niet de juiste wijze. De draagarm kan bewegen zoveel hij wil, maar de sensor zal nauwelijks bewegen omdat de arm in de verkeerde uitgangspositie zit (volgens mij).
Zoals de sensor arm nu staat (recht naar beneden en de reactiearm horizontaal), lijkt het voor de regeling of de vooras helemaal is uitgeveerd en dus gaan de lampen naar beneden.
Ze hebben de voorzijde los gehad voor de controle van beide aandrijfassen (de rechte homokyneet was luidruchtig).
Ik denk dat de onderst draagarm naar beneden is gedrukt en de verbindingsdtang en de sensor-arm doorgeschoten zijn naar de stand waarin ze nu staan.

Kan iemand bevestigen of de arm zo inderdaad verkeerd zit?

Foto is blijkbaar niet te lezen helaas)

Alvast dank,

Jos (van Annemie)

11
Met dank Gpsport voor deze toevoeging. Dan heb ik een idee waar ik moet zoeken.

12
Hoi,

Sinds kort toevallig ontdekt dat de koplampen laag stonden. Als je de auto start (het licht staat altijd aan) brommen na ongeveer 5 seconden de koplampen even en je ziet het lichtbeeld ook even op en neer gaan.
Het lijkt of de motortjes in de onderstand even vastlopen en dan stopt het trillen.
Als je op de knopjes van de hoogteverstelling drukt, hoor je een korte piep (alsof hij wil zeggen, niet geaccepteerd).
Zekering F12 zit er niet in, maar het licht brandt. Zekering F13 zit er wel in en die zou het regelsysteem spanning geven (klopt want de motortjes brommen even).

Enig idee of hiervoor een speciaal relais wordt gebruikt, c.q. heeft iemand het schema van deze regeling?
Ik ben niet bang voor auto elektro en wil dit graag weer correct aan het werken hebben.

Als iemand de schema's heeft, hou ik me aanbevolen.

Groeten en alvast dank,

Jos (van Annemie)

13
Exterieur / Speling Koni FSD op bouten
« Gepost op: 11 november 2018, 16:55:35 »
Hoi,

Afgelopen zomer hebben we een Fiat Abarth 500C Scoprione gekocht uit 2012. Lekker karretje, maar bij het rustig over kinderkopjes rijden, kwam er een kloppend geluid van onder de achterbank. Naar de garage/leverancier geweest en die heeft de bank er uit gehad maar niets kunnen vinden.
Op het forum vond ik een draadje van vorig jaar en daaruit bleek dat de schachtbouten (M10 en M12) bij de schacht blijkbaar 1mm te dun waren. De bus van de schokbreker heeft de binnendiameter waar de schroefdraad uiteraard doorheen moet gaan. De bus (bovenste bevestiging) van de linker schokbreker had waarschijnlijk wat geschoven en wat hoogglans gepoetst.
Nu rij ik zelf in een Landrover van 32 jaar oud en afgelopen jaar merkte ik dat de bussen van de Panhardstang schoven binnen hun bevestiging. Ook 1 mm speling, ook omdat de schacht van de bouten dunner was dan de schroefdraad.
Ik heb toen met een aluminium plaat van 0,5mm dikte een bus gemaakt voor beide rubbers en de speling en ook een tikkend geluid bij sturen was verdwenen.
Vandaag vanwege het mindere weer maar eens even de bouten losgedraaid en inderdaad, ook daar 1 mm speling. De Koni's dempen aanzienlijk beter dan de standaard dempers, dus dat is ook de reden waarom de standaard schokdempers niet kloppen. De bout kan die bus met kleming op de kopse zijdes wel vasthouden. Bij de Koni lukt dat niet.

Ik heb even wat gemeten en met de schaar plaatjes uitgeknipt en om een metaalboor van 9mm en een van 11 mm gedraaid. Daarna de schroefdraad van beide bouten en doorheen gedraaid en de bouten weer teruggeplaatst.
Bij de montage moet je wel even de schokdemper indrukken, zodat er geen druk op de schroefdraad ontstaat en de bussen er dan ook beter in gaan.

Zie de tekening en de busjes. Deze week nog de rechter zijde doen en dat is dat geklop helemaal te einde.

14
Interieur / Verwijderen Aanstekerplug of hele tunnel
« Gepost op: 09 september 2018, 20:17:43 »
Hoi,

Ik heb een armsteun gemonteerd en met extra (trek)beugels (zie foto) netjes en stabiel op de montagebouten van de stoelen vastgezet. De tunnel (achterste deel) zelf zit daar maar met een moertje op de cardantunnel bevestigd.
Ik wil echter in die armsteun een tweetal USB aansluitpunten (laadpunten) maken en daarvoor wil ik de 12 volt (geschakeld) wegnemen bij de aanstekerplug.
Het achterste deel van de afdekking van de tunnel (dus van onder de handrem naar achter tot achter de blikjes houders) kan ik zo losnemen.
Het gedeelte echter vanaf het handvat van de handrem tot onder het middenconsole is een ander verhaal. De twee moeren onder het rubber matje van de blikjeshouders is geen probleem, maar dan........

Vraag: Wat moet ik allemaal loshalen om dat gedeelte van de tunnelafdekking los te krijgen?
Indien dit de sloop van het hele middenconsole gaat worden, laat ik dat liever.

Alternatief: de aanstekerplug loshalen, maar dat gaat niet zo een twee drie, dat wordt kraken als ik daar wat geweld aan ga gebruiken.
Er zit ongeveer zo een plug in:
https://www.mijnonderdelenhuis.nl/a-17975183/autoplug-diversen/sigaretten-aanstekerplug-inbouwchassis-20a-530335/

Dus vermoedelijk een paar haakjes die op een of andere manier moeten worden teruggedrukt of gehaald, waarna de inbouwplug er uit zou moeten komen. De aansteker inbouwplug heeft op de zijkant echter een lampje zitten.

Vraag: Iemand een idee hoe de aanstekerplug te verwijderen is zonder demontage van de hele tunnel?

Saluti

15
Hoi, oud topic, maar wat anders,
Op het dashboard zit die ovale Blue & Me stekker.  Het navigatiesysteem wat daar in hoort schijnt netjes gezegd bagger te zijn en ik heb navigatie middels de Here App. Je kunt er kaarten van de hele wereld op zetten en heb het recent voor de USA Westcoast gebruikt. Elk boeren erf staat er op.
Ik wil met een Samsung S5 de kaarten gaan gebruiken, maar dan wel gebruik maken van die "Docking" op het  dashboard. 
Weet iemand de aansluitingen wat spanning betreft?, (massa en 12 volt) de rest is niet interessant. Met een USB regulator heb ik dan de voeding voor de S5.
Een beugeltje is zo gemaakt.

Ik hoor het graag👍

Jos

Pagina's: [1] 2