Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Siempie

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
500 Abarth / Re:Aankoop abarth 500
« Gepost op: 28 december 2016, 11:45:04 »
Bij het lezen van de reacties moet ik toch een beetje denken aan twee memes:

"Horsepower sells cars, torque wins races". Het maximale koppel zal, tenzij je cht gaat upgraden, rond de 300nm liggen. Of je nou standaard chipped naar 175pk (285nm) of 202pk (303nm) hebt. Je zal in een stoplichtsprintje ongetwijfeld sneller zijn, maar of die laatste 18nm nog echt veel meer rijbeleving opleveren en kosten ervan rechtvaardigen weet ik niet. Als je ng meer wilt, zal je inderdaad ook je versnellingsbak/koppeling etc. aan moeten passen omdat de standaard spulletjes niet zo goed raad weten met zoveel koppel.

En over het wel/niet afbeulen van je auto: "Life is too short to worry about your warranty".  ;D Maar zelf beul ik hem ook zelden af, ik hou het liever allemaal een beetje heel.  8)

2
Meetings / Re:Nieuwe meetings
« Gepost op: 06 december 2016, 20:09:54 »
Helemaal eens met Bobby... bloedheet (kan je overigens niet veel aan doen) en slechte organisatie (kan je alles aan doen)... ook 40 minuten op mn colaatje zitten wachten  ::)

3
500 Abarth / Re:verkoop 500 abarth... wat denken jullie?
« Gepost op: 30 november 2016, 22:55:14 »
In Nederland staan er niet veel te koop, volgens mij staat er geen n onder de 9000,- te koop, ongeacht bouwjaar en km-stand. Maar inruilen/opkopen is natuurlijk ander verhaal dan zelf particulier verkopen.

Moeilijk te zeggen zonder foto's inderdaad, maar in een beetje nette staat zou je er toch (particuliere verkoop) wel tussen de 8.000 - 10.000 voor kunnen vragen. Afhankelijk van hoe snel je eraf wilt zijn natuurlijk... ;D

4
Algemeen / Re:Nieuw Forum?
« Gepost op: 16 november 2016, 20:33:28 »
Voor wat het waard is:

mijn voorkeur gaat uit naar een forum. En qua drukte is het altijd in de 'zomerperiode' drukker dan nu, maar wanneer de 124 abarth op de Nederlandse (en Belgische) wegen komt, zullen er zeker nieuwe gegadigden zijn die meer van de techniek willen weten en die gaan ook naar een forum op zoek.

En niet iedereen wil of heeft facebook, een forum is voor iedereen toegankelijk.

5
500 Abarth / Re:Het grote uitlaten topic
« Gepost op: 18 oktober 2016, 21:38:56 »
En als de veer al goed werkt, gaat deze vanaf ca. 3500rpm open. Dus tot 3500rpm rij je met hetzelfde geluid als de standaard uitlaat. Om die reden heb ik de klep juist in open toestand vastgezet. Geeft net een, in mijn ogen dan, mooiere sound bij lage toeren. Enig probleem is dat je demper dan minder snel warm wordt (uitlaatgassen zoeken de kortste weg naar buiten en dat is niet via de demper) waardoor er meer condens in de demper plaatsvindt. Enige oplossing daarvoor is af en toe lekker doortrappen als ie goed warm gereden is.  ;D

6
Algemeen Abarth / Re:garantie termijn
« Gepost op: 07 september 2016, 11:50:19 »
Grappig Jan,

Ik wilde precies dezelfde link doorgeven. Vooral het stappenplan vind ik heel duidelijk. Voor de rest zaken en emotie zoveel mogelijk gescheiden houden dus die 124 Abarth op je verlanglijstje laten staan, je doet jezelf tekort als je die niet zou willen hebben  ;D

7
Algemeen Abarth / Re:MCC SAVALI chiptuning dag 22 oktober 2016
« Gepost op: 24 augustus 2016, 00:38:15 »
Ik heb met de vorige actie van MCC / Savali onze Abarth (160pk in de fabrieksgarantie) laten tunen. Normaal gesproken ben ik ook van de cijfers op papier en vooraf dacht ik niet dat het zo een verschil zou maken, ik wilde gewoon eruit halen wat er in zat zonder verdere 'hardware' aanpassingen.

Maar je merkt (of in ieder geval ik merk) cht wel verschil. Ik heb het in een ander draadje ook al eens geschreven, maar het voelt een beetje als dat verschil wat je merkt als je eerst een stuk met 4 personen in de auto zit en er vervolgens 3 uitstappen en je alleen verder rijdt. Dan merk je ook dat een paar kilootjes minder te versjouwen hebt. Z voelt het ook na het tunen van een 160pk versie naar 175pk. De auto is gewoon wat sneller, voelt lichter aan, rijdt makkelijker en lekkerder.

Normaal rijdt mijn vrouw met de Abarth, vandaag hadden we even gewisseld, maar het blijft een leuk bommetje. Grijns van oor tot oor... En menig medeweggebruiker die niet helemaal begreep wat er voorbij kwam stuiven! Altijd leuk...

8
500 Abarth / Re:Ervaringen DEALER
« Gepost op: 19 augustus 2016, 19:14:16 »
Precies Jan, garantie tot de (garage-)deur...  ;D


9
Meetings / Re:Nieuwe meetings
« Gepost op: 04 augustus 2016, 19:55:28 »
2,5 uur rijden dus...  ;D ;D ;D

11
500 Abarth / Re:Turbodruk na tuning
« Gepost op: 03 augustus 2016, 00:25:12 »
Maar ik herken het gevoel wat je erbij hebt als je in sportstand plankgas geeft bij groen licht: 'dat kn niet goed zijn voor een 1.4 blokje en alle aandrijving gerelateerde onderdelen...'  :o :o :o

12
Algemeen Abarth / Re:MCC SAVALI chiptuning dag 22 oktober 2016
« Gepost op: 22 juli 2016, 10:40:04 »
Ja en nee... Ja, als je je auto door Savali laat tunen en je krijgt er binnen de garantieperiode problemen mee, dan helpt dealer Vireo (waar Savali deel van uitmaakt) je uiteraard in de correspondentie met de fabrikant. En nee, Savali (of Vireo) neemt niet de fabrieksgarantie over en ook krijg je het voorgaande onder Ja niet op papier van Savali.

Maar nogmaals: 'de kleine lettertjes' blijft een theoretisch verhaal, in de praktijk valt het vaak mee. Kwestie van afwegen van de risico's . Hoe groot is de kans dat je problemen krijgt die duidelijk te wijten zijn aan een fabrieksfout (klein, want de auto's steken gewoon goed in elkaar tegenwoordig en het is vaak te verwijten aan gebruik van de auto en daar heb je geen garantie op), hoe groot is vervolgens de kans dat je op een fabrieksfout in een onderdeel helemaal geen coulance krijgt van de dealer en fabriek alleen maar omdat de auto gechipt is (ook heel klein, ze houden je graag bij de dealer als klant).

13
Algemeen Abarth / Re:MCC SAVALI chiptuning dag 22 oktober 2016
« Gepost op: 22 juli 2016, 00:55:01 »
Hopenlijk een paar antwoorden op je vragen:

- in theorie 'vervalt' je garantie als je zelf wat verandert (of laat veranderen) aan de auto. Zet je er zelf grotere remschijven op, vervalt je garantie op de originele remschijven, etc. Dus doe je aan chiptuning en krijg je een probleem met de koppeling, versnellingsbak, aandrijflijn o.i.d, ben je in theorie het haasje en vervalt je garantie. Waarom zeg ik twee keer 'in theorie'? Vraag het aan Savali of Squadra, beide hebben volgens mij nog nooit problemen gehad met een dergelijk voorval. Als er cht binnen de garantietermijn aan de hand is, wordt dat in de regel onder favrieksgarantie of dealercoulance verholpen. Daarbij komt, als je cht de kleine lettertjes leest, dat je fabrieksgarantie niet geldt voor 'draaiende' of 'slijtagegevoelige' onderdelen... En daar kan je, ook in theorie, bijna je hele auto onder noemen. Dus het 'vervallen' van fabrieksgarantie is vooral een theoretisch verhaal.
- je hoeft niet per se op RON98 te gaan rijden, maar het wordt wl aanbevolen.
- als je auto gechiptuned wordt, krijg je meer koppel (kracht) en dus meer vermogen. Meer kracht op draaiende onderdelen resulteert altijd in meer slijtage. Maar dat is alleen op die momenten dat je de kracht ook vrijlaat op die onderdelen (lees: alleen bij volgas). Als je je Abarth ook voor woon-werkverkeer gebruikt en dus ook regelmatig 'normaal' doet, zal je van extra slijtage door chiptuning niet veel merken. Mocht je, uiteraard uitgedaagd door het extra beschikbare vermogen, last krijgen van een chronisch zware rechtervoet, kan er mogelijk iets eerder dan verwacht (en mogelijk binnen de garantietermijn) een nieuw setje koppelingsplaten, versnellingsbak, turbo en overige slijtagegevoelige onderdelen besteld moeten worden.

Of chiptuning je dt allemaal waard is hangt er cht vanaf hoe je er vervolgens zelf mee omgaat. Ik heb onze Abarth na zes maanden getuned, nu een jaar en 22.000km verder geen enkel probleem (tot nu toe)... Rustig warmrijden, olie tijdig verversen, en een beetje je verstand erbij houden. De grijns op je gezicht wordt na chiptuning wl een stukje breder  ;D

14
Algemeen Abarth / Re:MCC SAVALI chiptuning dag 22 oktober 2016
« Gepost op: 21 juli 2016, 14:39:08 »
Mag een Alfa Mito 1.3 ook mee? ;D

15
124 Spider Abarth / Re:Een ritje in de Abarth 124 Spider
« Gepost op: 19 juli 2016, 23:06:37 »
Ik vind de reacties van lezers altijd leuk! Van 'spuuglelijk' tot 'supergaaf'... Over n ding zijn alle lezers het wel eens: de Abarth-versie is 'te duur'. Tja, ik snap het wel, voor die 10nm koppel verschil, andere remmen, schokdempers, uitlaat en bumpers is 12.000,- een beetje veel geld misschien, maar voor de meeste die a) Abarth een warm hart toedragen en b) toch al geld genoeg hebben om een splinternieuwe roadster te kopen lijkt me 'te duur' niet echt relevant. Daarbij komt dat een Abarth-versie (NL geleverd) waarschijnlijk minder hard afschrijft dan de Fiat-versie. Echt een hebbeding voor mensen met ruimte in de garage en in de portemonnee!

Maar stiekum vind ik de blauwe met cognac-leer k mooier, de Abarth-versie is wel lekker knotsgek! Wel mooi verhaal van Sergio!  ;D ;D ;D

Pagina's: [1] 2 3 ... 10