Auteur Topic: downpipe punto evo abarth  (gelezen 4704 keer)

Kerstens

  • Nuovo Arrivato
  • Punto Evo Abarth Esseesse / Supersprint
  • Berichten: 13
  • *
    • Bekijk profiel
downpipe punto evo abarth
« Gepost op: 11 april 2016, 19:53:25 »
Hi Forumleden,

Eigenlijk een hele makkelijke vraag alleen ik kan hem zelf niet beantwoorden. Ik heb een tijdje zitten zoeken naar een downpipe. Uiteindelijk de goede kunnen vinden, totdat het volgende probleem aan brak. De maat : ik heb een keuze tussen 55mm of 60mm. Iemand ervaring hiermee en wat adviseren jullie mij?

Hoor graag van jullie,
Kerstens

mbchartman

  • Junior Stato
  • Abarth
  • Berichten: 45
  • Amministratore
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2016, 00:10:35 »
Moet aansluiten bij de rest van de uitlaat dus bij de keuze van 60mm moet alles er achter ook de oversized diameter hebben anders heeft het geen zin.
Abarth Punto EVO (Nero Scorpione, esseesse)

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2016, 08:59:52 »
Dat is toevallig. Ik ben hier ook mee bezig, alleen dan voor een Giulietta, maar met hetzelfde blok. Dus uiteindelijk zoeken wij dezelfde downpipe. Ik doe dit samen met nog een Giulietta rijder, dus wellicht kunnen we ons verenigen en dan direct 3 downpipes ergens afnemen wat weer kan schelen in de kosten.

Het lastige is, is dat ons uitlaatsysteem uit 4 delen bestaat:

Downpipe met katalysator
Voorpijp met flexibel deel
Middenpijp met demper
Einddemper

Ik heb contact met de man van Wizard exhausts, een kleine, maar gespecialiseerde uitlaatbouwer uit Engeland. Hij zegt het volgende:

Citaat
Hi Thomas

The downpipes are 200 each, shipping to the Netherlands would be 25, I can fit 2 downpipes in 1 box.

I have one downpipe in stock, if you wanted two then the other one would need to be built which would take us a few weeks.

The downpipe we build starts at 3" diameter which is the same as the turbo outlet and slowly tapers down to 2.5" diameter which is larger in diameter than the rest of the exhaust system. Ideally if you can build the rest of the exhaust system in 2.5" or order a system from us in 2.5", this would be ideal for a tuned 1.4 MA engine.

We don't sell lambda fakers, but there are loads out there. Ebay, Alfisti.net etc.

Also, if you compare the quality of the Wizard to the Ragazzon product, ours look lots nicer. I've attached some photos, you will be able to find photos of Ragazzons on their website.

Cheers

Dan


Ik heb toen aangegeven eigenlijk niet met de voorpijp aan de gang te willen, omdat het qua kosten dan ineens een compleet ander verhaal wordt. Hierop antwoordde hij:

Citaat
Hi Thomas

There are 4 pieces to your exhaust system:

Downpipe, which contains the cat
Front-pipe, which contains the flexi
Mid section, which usually contains a small silencer
Backbox

You can fit our downpipe to an original front pipe, but it would leave a 'step' in the gas flow close to the turbocharger exit. It would be better to use our downpipe + front pipe together, there would be a step on your middle section but it would be easy (less than 1 hours work) for a local fabricator to weld a cone reducer between the front pipe and mid section to eliminate the step. The further you get from the engine, the less important it is to have a larger diameter exhaust as the gas does cool down and contract slightly. So having large diameter downpipe & frontpipe is more important than a free-flowing mid section and backbox.

A downpipe & front pipe together would be 475.

Cheers

Dan

Ik krijg dus steeds meer het gevoel te willen gaan voor de Ragazzon downpipe. Echter, deze loopt dus wel weer helemaal naar 54mm toe, al vrij snel. Een grotere voorpijp zou een optie kunnen zijn, maar kom maar eens voor een schappelijke prijs aan een voorpijp. Want 275 pond voor een voorpijpje vind ik persoonlijk weer veel geld en dan moet je zelf ook nog eens aan de slag met een lasser.
Ik had ook nog deze gevonden: http://www.nibaracing.it/scheda_ricambio.php?ID_ricambio=1202
Aardige gasten en 2 downpipes voor 340 euro inclusief verzenden is helemaal mooi. Echter zeggen zij dit:

Citaat
The downpipe is plug&play with the original exhaust, but it is 60mm external diameter, the original exhaust should be around 55mm (or even smaller).
It does not affect on the installation of the downpipe but if you want better performance you should consider to increase the diameter of first part of your exhaust, and map the ecu, in this way your car should be capable of near 200hp in total reliability.

Die beginnen dus ook al over een andere voorpijp. Dit voorpijpen zijn echter wel lastig te vinden. Ik houd je up to date in dit topic.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2016, 09:04:15 door AbarthIT »
Ex: Abarth 500
Now: Alfa Romeo 4C

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2016, 09:46:47 »
Waarom zoek je het zover weg? Vraag eens bij EPS wat die voor je kunnen doen. Die kunnen custom maken wat je wil en de diameter wat je wil. Heb daar een kleine 8 jaar geleden een downpipe laten maken met flexideel voor mijn 1.9JTD en heb toen rond de 300 betaald, gemonteerd en al.

De downpipe is eigenlijk de meest belangrijke deel om dikker te maken. Dan kan de turbo initieel beter de gassen kwijt en dit resulteert in een beter opspoelende turbo. Over de hele lengte meer diameter is ideaal, maar des te dichter bij de turbo, des te meer effect het heeft. De gassen verliezen onderweg temperatuur en worden dus compacter. Hierdoor zal de diameter verderop minder een issue zijn. Je moet ook een bepaalde flow houden.
Nero Carbonio Abarth 500 (12/2009). SaVaLi Chip 175PK/280Nm. Airrex onderstel met Airlift Performance 3H Digital Control en showinstall, Pogea Racing Carbon Motorkap, Pogea Racing XCUT 18" Gold, BMC Filters, MM Bombardone 2.0, Climate Control, Panoramadak, Zwart Leer, S4 lights, Koshi Carbon parts

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2016, 10:07:49 »
EPS even een belletje gegeven en die bellen mij terug.
Het ver zoeken is helaas verder noodzaak, omdat kant en klare oplossingen moeilijk te vinden zijn. Ik ben benieuwd waar EPS mee komt.

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2016, 12:53:28 »
Kant en klaar is altijd een issue met een minder massaal gebouwde italiaan. Als je alles pas en makkelijk wil moet je een golf kopen. Enige probleem wat je dan hebt is kiezen welke van de 100. :P

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2016, 13:09:02 »
Kant en klaar is altijd een issue met een minder massaal gebouwde italiaan. Als je alles pas en makkelijk wil moet je een golf kopen. Enige probleem wat je dan hebt is kiezen welke van de 100. :P

Dat is ook weer zo, maar ja, G*lf? No way!
EPS vraagt trouwens bijna 600 euro, dus dat gaat hem niet worden. Denk dat het toch de Ragazzon wordt wegens de grootste diameter in het begin. Die lijkt mij een relatief goede flow te hebben. Die loopt dan misschien wel terug naar 54mm (standaardmaat uitlaat), maar daarmee past die wel goed op de voorpijp. Tevens lijkt mij beter om in het begin direct veel ruimte te hebben (76mm) en dan als een soort trechter te werken, dan enkel 60mm over de gehele downpipe, a la supersprint.

Iemand daar zijn gedachten over?

Alex Abarth

  • Senior stato
  • Burn Rubber, not your soul
  • Berichten: 487
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2016, 13:23:39 »
de enige manier om die vraag te beantwoorden is de auto op de rollenbank meten. dan de supersprint er onder en opnieuw meten en met de raggazon nog eens. het duurste en/of grootste hoeft niet altijd het beste te zijn. dat is afhankelijk per motor en hoeveel vermogen er gevraagd wordt.

Stel: een motor moet 300 PK leveren en uit onderzoek blijkt dat een downpipe van 76 MM het meeste effect heeft.
Nu hoeft diezelfde motor maar 230 PK te leveren. Dan kan het wezen dat die 76 MM downpipe een negatief effect heeft op de flow omdat de lucht bij het verlaten van de turbo te veel afremt.

Let op: dit is ALLEEN een theorie nadat ik de nodige ervaring heb opgedaan met turbotechniek. de enige manier om dit echt goed uit te zoeken is op een rollenbank.
  176 PK 255NM

Gelieve typfouten zelf aan te vullen met onderstaande tekens

abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890 .,?!

Joost1990

  • Junior Stato
  • Berichten: 71
  • **
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2016, 13:28:11 »
Op Alfisti kan je een kant en klare downpipe krijgen voor de 1.4 Tjet. Deze zou hetzelfde moeten zijn voor de AGP en waarschijnlijk ook de APE.

Zie hier: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-MiTo/Sportuitlaten:::1_367_368.html

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2016, 13:30:26 »
de enige manier om die vraag te beantwoorden is de auto op de rollenbank meten. dan de supersprint er onder en opnieuw meten en met de raggazon nog eens. het duurste en/of grootste hoeft niet altijd het beste te zijn. dat is afhankelijk per motor en hoeveel vermogen er gevraagd wordt.

Stel: een motor moet 300 PK leveren en uit onderzoek blijkt dat een downpipe van 76 MM het meeste effect heeft.
Nu hoeft diezelfde motor maar 230 PK te leveren. Dan kan het wezen dat die 76 MM downpipe een negatief effect heeft op de flow omdat de lucht bij het verlaten van de turbo te veel afremt.

Let op: dit is ALLEEN een theorie nadat ik de nodige ervaring heb opgedaan met turbotechniek. de enige manier om dit echt goed uit te zoeken is op een rollenbank.


Alleen ga ik natuurlijk niet en een Ragazzon en een Supersprint uitlaat aanschaffen.
Ik ben nu gewoon in logica aan het denken wat betreft de beste flow. Scherpe bochten zijn funest, maar in hoeverre is een trechterwerking funest? Ik las dat lucht in de uitlaat 100 graden per meter ongeveer afkoelt. De Downpipe zit net niet aan een meter, dus in hoeverre is het dan erg om op de voorpijp weer over te gaan in 54mm?

Lastig!
« Laatst bewerkt op: 14 april 2016, 13:32:21 door AbarthIT »

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2016, 13:31:08 »
Op Alfisti kan je een kant en klare downpipe krijgen voor de 1.4 Tjet. Deze zou hetzelfde moeten zijn voor de AGP en waarschijnlijk ook de APE.

Zie hier: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-MiTo/Sportuitlaten:::1_367_368.html

Onjuist, de Punto Evo heeft een andere turbo en daarmee een andere downpipe. De Giulietta en Abarth Punto Evo hebben een GT1446 turbo. De Abarth grande punto standaard een IHI turbo.

Joost1990

  • Junior Stato
  • Berichten: 71
  • **
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2016, 13:34:14 »
Op Alfisti kan je een kant en klare downpipe krijgen voor de 1.4 Tjet. Deze zou hetzelfde moeten zijn voor de AGP en waarschijnlijk ook de APE.

Zie hier: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-MiTo/Sportuitlaten:::1_367_368.html

Excuus, hier waren jullie al achter volgens mij...
Vraag me alleen af of je problemen gaat krijgen als je een kat loze downpipe gaat monteren? CO meting gaat via de OBD stekker maar moet niet ook fysiek aantoonbaar zijn dat er een katalysator op zit?

@ AbarthIT: Dan moeten jullie deze hebben: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Sportuitlaten:::1_405_406.html

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2016, 13:39:14 »
Op Alfisti kan je een kant en klare downpipe krijgen voor de 1.4 Tjet. Deze zou hetzelfde moeten zijn voor de AGP en waarschijnlijk ook de APE.

Zie hier: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-MiTo/Sportuitlaten:::1_367_368.html

Excuus, hier waren jullie al achter volgens mij...
Vraag me alleen af of je problemen gaat krijgen als je een kat loze downpipe gaat monteren? CO meting gaat via de OBD stekker maar moet niet ook fysiek aantoonbaar zijn dat er een katalysator op zit?

@ AbarthIT: Dan moeten jullie deze hebben: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Sportuitlaten:::1_405_406.html


Ja en nee... Laten we zeggen dat we door de APK keuring heenkomen. Een keurmeester kijkt vaak alleen naar het uitlezen van de computer. De downpipe is ook niet super zichtbaar achter de hitteschilden, dus alleen als hij onder de auto gaat en er echt naar gaat kijken, is er geen probleem.
Goed bevriend zijn met een garage helpt in deze ook.

En inderdaad, dat is de juiste. Nu bij TMC voor slechts 150 pond.  :laugh:

Alex Abarth

  • Senior stato
  • Burn Rubber, not your soul
  • Berichten: 487
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2016, 14:19:00 »
de enige manier om die vraag te beantwoorden is de auto op de rollenbank meten. dan de supersprint er onder en opnieuw meten en met de raggazon nog eens. het duurste en/of grootste hoeft niet altijd het beste te zijn. dat is afhankelijk per motor en hoeveel vermogen er gevraagd wordt.

Stel: een motor moet 300 PK leveren en uit onderzoek blijkt dat een downpipe van 76 MM het meeste effect heeft.
Nu hoeft diezelfde motor maar 230 PK te leveren. Dan kan het wezen dat die 76 MM downpipe een negatief effect heeft op de flow omdat de lucht bij het verlaten van de turbo te veel afremt.

Let op: dit is ALLEEN een theorie nadat ik de nodige ervaring heb opgedaan met turbotechniek. de enige manier om dit echt goed uit te zoeken is op een rollenbank.


Alleen ga ik natuurlijk niet en een Ragazzon en een Supersprint uitlaat aanschaffen.
Ik ben nu gewoon in logica aan het denken wat betreft de beste flow. Scherpe bochten zijn funest, maar in hoeverre is een trechterwerking funest? Ik las dat lucht in de uitlaat 100 graden per meter ongeveer afkoelt. De Downpipe zit net niet aan een meter, dus in hoeverre is het dan erg om op de voorpijp weer over te gaan in 54mm?

Lastig!

dat is idd lastig. wat zijn je doelstellingen?
Wil je in de toekomst je voorpijp vervangen? of wil je die echt laten voor wat het is.
de meesten doen het voor het vermogen. wat is je streefvermogen?
wellicht dat een belletje naar Serge van H&S verhelderend zou kunnen werken.
H&S heeft al diverse 1.4 Multiair's getuned dus hebben ze vast wel antwoorden op bepaalde vragen.

overigens heeft de originele katalysator een vernauwing van 45 MM aan de uitlaatkant.
G-tech levert voor 100 euro een uitlaatflens van 70MM die er dan alleen nog opgezet moet worden die volgens G-tech 3 PK vermogenswinst levert.
dus als je voor een open downpipe gaat zul ze sws meer vermogen moeten kunnen winnen.

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:downpipe punto evo abarth
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2016, 14:52:14 »
de enige manier om die vraag te beantwoorden is de auto op de rollenbank meten. dan de supersprint er onder en opnieuw meten en met de raggazon nog eens. het duurste en/of grootste hoeft niet altijd het beste te zijn. dat is afhankelijk per motor en hoeveel vermogen er gevraagd wordt.

Stel: een motor moet 300 PK leveren en uit onderzoek blijkt dat een downpipe van 76 MM het meeste effect heeft.
Nu hoeft diezelfde motor maar 230 PK te leveren. Dan kan het wezen dat die 76 MM downpipe een negatief effect heeft op de flow omdat de lucht bij het verlaten van de turbo te veel afremt.

Let op: dit is ALLEEN een theorie nadat ik de nodige ervaring heb opgedaan met turbotechniek. de enige manier om dit echt goed uit te zoeken is op een rollenbank.


Alleen ga ik natuurlijk niet en een Ragazzon en een Supersprint uitlaat aanschaffen.
Ik ben nu gewoon in logica aan het denken wat betreft de beste flow. Scherpe bochten zijn funest, maar in hoeverre is een trechterwerking funest? Ik las dat lucht in de uitlaat 100 graden per meter ongeveer afkoelt. De Downpipe zit net niet aan een meter, dus in hoeverre is het dan erg om op de voorpijp weer over te gaan in 54mm?

Lastig!

dat is idd lastig. wat zijn je doelstellingen?
Wil je in de toekomst je voorpijp vervangen? of wil je die echt laten voor wat het is.
de meesten doen het voor het vermogen. wat is je streefvermogen?
wellicht dat een belletje naar Serge van H&S verhelderend zou kunnen werken.
H&S heeft al diverse 1.4 Multiair's getuned dus hebben ze vast wel antwoorden op bepaalde vragen.

overigens heeft de originele katalysator een vernauwing van 45 MM aan de uitlaatkant.
G-tech levert voor 100 euro een uitlaatflens van 70MM die er dan alleen nog opgezet moet worden die volgens G-tech 3 PK vermogenswinst levert.
dus als je voor een open downpipe gaat zul ze sws meer vermogen moeten kunnen winnen.

Ik heb afgelopen weekend nog even met Serge hieromtrent gepraat bij de autobahnmeeting.
Ik ben niet van plan hierna nog meer te gaan vervangen. Hoe meer en meer ik lees, hoe meer het duidelijk wordt dat de rest van de uitlaatlijn, voorpijp, middenpijp en achterdemper nauwelijks bijdragen aan het realiseren van vermogen. Bij Golfjes, Subaru's, Saabs, is het duidelijk dat alleen de downpipe echt verschil maakt. De rest van de uitlaatlijn vergroten zorgt alleen voor een wat mooier geluid. Pas bij echt krankzinnige vermogens, a la 400+pk, heeft het zin om bijvoorbeeld over te stappen op 3 inch.

Ik wil ongeveer 8 tot 10pk vermogenswinst behalen.

Het gaat er nu alleen nog even om welke downpipe het wordt. Het is duidelijk te zien dat bijvoorbeeld Ragazzon en Supersprint een compleet verschillende filosofie volgen ten opzichte van elkaar. Ragazzon creeert net na de turbo een enorm ruime bocht, wat vervolgens als een trechter terugloopt, Supersprint kiest 60mm vanaf het begin, maakt een 180 graden bocht en loopt dan door naar beneden. Een wijze die Scara73 ook kiest.
Ik vraag me simpelweg af wat de betere downpipe is. Ik denk Ragazzon, omdat die direct heel wijd opent, nauwelijks bochten kent en langzaam toeloopt naar 54mm.

Maar goed, daar hoor ik graag de meningen over.