Auteur Topic: Kennethr, even voorstellen  (gelezen 3046 keer)

kennethr

  • Junior Stato
  • Abarth Punto Evo
  • Berichten: 43
  • **
    • Bekijk profiel
Kennethr, even voorstellen
« Gepost op: 08 augustus 2011, 22:50:44 »
Hallo Luitjes,

Lees al enig tijd mee op dit en de overige buitenlandse fora over de Punto Evo Abarth. Zag laatst een keer op de snelweg een Abarth Evo voorbijsnellen en ben toen maar eens op een saaie zaterdag langs Vireo getogen om de wagen eens van dichterbij te bekijken. Dat zag er goed uit !

Gezien ik net dik geld had uitgegeven aan onderhoud van mijn huidige auto, heb ik niet aangedrongen op een proefrit gezien ik dit niet netjes vindt wanneer ik nog geen koopintentie heb. Al was het volgens mij geen probleem wat hem betreft  ;D

Ben ooit begonnen met een Tigra 1.4, vervolgens een Stilo 1.2, waarna een Ford Fiesta ST en sedert 2008 blaas ik rond in een Honda S2000.  Ben dus eigenlijk wel benieuwd of de Evo mij wel gaat passen ? Heb al wel begrepen dat de Abarth het vermogen tussen 2500 rpm en 5500 rpm levert, daar waar de S2000 pas bij 6500rpm een keer wat gaat doen. Toch maar een keer een proefritje scoren........

Zag echter net dat in 2013 al een nieuwe punto gaat komen en dat er in 2012 een final edition gaat komen met 200pkhttp://www.fiatblog.nl/?p=11532. Een andere website spreekt zelfs over dat volgend jaar enkel nog een TCT-bak leverbaar zal zijn !! http://www.autoedizione.nl/2011/08/08/abarth-punto-evo-volgend-jaar-met-200-pk-als-final-edition/.  Nou schijnt die TCT-bak erg lekker te zijn, jammer is vaak wel dat het weer prijsopdrijvend werkt en dat was nu juist het pluspunt van de Abarth ten opzichte van zijn concurrenten.
Huidige auto: Abarth Punto Evo wit+rood Savali getuned
Vorige auto: Honda S2000 (2001)

kennethr

  • Junior Stato
  • Abarth Punto Evo
  • Berichten: 43
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2012, 12:11:19 »
Vorige week maar weer eens langs Vireo getogen gezien ik toch voornemens ben om dit jaar op een andere wagen over te stappen. Ditmaal hadden ze geen witte maar een grijze demo staan. De heren waren zo vriendelijk om mij even een proefrit te laten maken. Conclusie;

Motor + bak.
Lekker felle motor welke zeker niet onder doet voor de S2000. Dat is denk ik duidelijk het verschil tussen turbo-motoren en atmosferische motoren. Schakelen ging ook erg prettig, al heeft de honda een directere bak. Verbruik van de demo zat op 13.5km per liter, wat zeker niet verkeerd is voor een demo die toch over het algemeen wat pittiger gereden wordt als een daily driver. De honda doet thans 9,5km per liter en daar moet het steeds slechter verkrijgbare euro 98 in. Ook het geluid van de motor vindt ik zeker niet onaangenaam, wellicht dat er toch in de toekomst een andere einddemper onder komt voor het wat donkerder uitlaatgeluid. Aan het geluid van de honda in open toestand met hks-uitlaat kan vrijwel geen wagen thans tippen, al wordt het geluid in dichte toestand op lange duur toch wat irritant.

Onderstel.
Wereld apart ten opzichte van de Honda. Het stuurwiel geeft behoorlijk minder feedback over de wielen en onderstel dan de honda. Maar dat is niet vreemd heden ten dage want dat hebben nog maar weinig auto's, zowel de stilo als fiesta hadden dit ook. Het onderstel is duidelijk op comfort afgesteld, een vergelijk tussen dit onderstel en dat van de honda met een KW3 is niet eerlijk. Zou toch ook een keer met het koni onderstel moeten proefrijden.

Interieur.
Is natuurlijk even wennen van een auto met een lage instap/zit naar een auto die fors hoger staat. Qua zit erg prettig al had ik wel het idee wat minder ondersteuning te hebben in de bochten bij de schouders. De hondastoelen hebben dan ook bredere schouderbladen. Comfort stukken beter dan de honda. De zit achterin viel me toch wat tegen, zat achter mezelf met de knietjes klem tegen de kuipstoelen, inschikken dus als je met meer personen gaat rijden. De demo had een stoffen interieur, de lederen versie lijkt mij toch de betere keuze.

Exterieur.
Zit thans erg te twijfelen over de kleur; wit met rode striping of grijs met rode striping. Met name de grijze met esseesse wielen (wit) waar de landelijke pers mee heeft gereden komt er bij bewolkte foto's erg mooi uit. Bij zonnige foto's juist de witte weer. Bij foto's waar zowel een witte als grijze op staat springt de witte er erg uit. Wellicht dat ik ze dus toch een keer in het echt naast elkaar moet zien staan. Denk dan ook dat ik bij de komende meeting bij Vireo eens langs kom gezien de aanwezigheidslijst thans aangeeft dat er zowel witte, grijze als zwarte pevo's komen.


Concluderend ben ik er dus nog niet helemaal uit. Denk dat ik ook nog even proef ga rijden met andere kanshebbers;
- Megane RS huidige type 2e hands (zuipt nogal, hoge afschrijving, volgens pers enkel plezier bij rijden op limiet)
- Megane GT TCE (zuipt nogal, hoge afschrijving)
- Polo GTI/Seat Ibiza Cupra (automaat bederft dat niet het rijplezier ?, model staat op elke straathoek)
- Citroen DS3 (beetje kitscherig, snel uit de mode ?)
- Hyundai Veloster ( te weinig vermogen ?, hoge afschrijving)
- Nissan Juke DIGT (aparte snelle wagen, snel uit de mode ?)
- Corsa OPC/GSI (oud model, OPC behoorlijk kitscherig)

stef74

  • Senior stato
  • Abarth 500 595 comp 180
  • Berichten: 229
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2012, 12:48:58 »
welkom kennethr

ik hoop dat je snel uit de knoop geraakt betreft de keuze van de wagen.
natuurlijk "wij" abarth rijders raden een abarth aan :)

het is niet makkelijk een keuze te maken na gereden te hebben met enkelle snelle wgentjes zoals ford st en de s2000
al denk ik dat de s2000 wel sneller is dan een standaard abarth, honda in het algemeen zijn pittige wagens!!

wat mijn persoonlijke keuze bepaalde was, ik wou een sportieve wagen, met toch iets of wat van confort en ruimte.
en een wagen die je niet al te vaak ziet, en ook redelijk snel is , en ook kwa inschrijving en tax enz niet al te duur is.
en natuurlijk voor de looks, zeker als ge naar da poepke kijkt, das toch echt sex op wielen :))))))

stef74

  • Senior stato
  • Abarth 500 595 comp 180
  • Berichten: 229
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2012, 12:55:12 »

Cauwi

  • Senior stato
  • Abarth 500 esseesse_koni_brembo-kit_monza ;)
  • Berichten: 778
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2012, 13:17:43 »
Hopelijk raak je eruit Kennethr!Had de testwagen de standaard zitjes?
Want je kan ook de fantastisch duurderre sabelts corse verkrijgen.
Het moet waarschijnlijk moeilijk zijn om de vergelijking te maken met zo'n fantastische rijders auto als de S2000. Kben altijd al een fan geweest van dat hoogtoerig vtec motortje  :o Wat een lekkerre wagen!!!

Rob

  • Senior stato
  • Berichten: 810
  • ***
    • Bekijk profiel
    • RobLigtenberg.nl
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2012, 13:29:15 »
Succes met je keuze! Weet wel dat Abarth natuurlijk de speciale merkbeleving heeft.
Spreekt mij persoonlijk meer aan dan het GTI'tje dat je bij wijze van spreken op elke straathoek tegenkomt.
Naar mijn mening zit er toch een bak meer passie in een Italiaan dan in menig ander merk... ;)
Abarth Grande Punto (Nero Scorpione, Lederen bekleding, Cruise control, Squadra Tuning, Koni-kit en APE SS remschijven/-blokken)

kennethr

  • Junior Stato
  • Abarth Punto Evo
  • Berichten: 43
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2012, 13:46:04 »
@Stef.
De keuze is inderdaad niet gemakkelijk na een s2000. Dat was toch een droom die ik een keer waar wilde maken, zal immers niet lang meer duren voordat de sportwagen (atmosferisch met v6,v8,v10 of v12) er niet meer zal zijn danwel niet meer te betalen als jan modaal. Dit gezien de snelle ontwikkeling van hybrides en de zware milieubelastingen in combinatie met stijgende benzineprijzen.
Wil toch terug naar een wat meer praktische wagen. Zoals je zelf al aangaf gaat het inderdaad om een goede combi te vinden tussen; vermogen, comfort, gebruikskosten en exclusiviteit.  De abarth scoort op alle punten een ruim voldoende, dus is zeker een goede kanshebber.
In vergelijk tot de abarth gaat de s2000 winnen op elke sprint vanuit stilstand, bij tussensprints is de abarth sneller tenzij de s2000 een aantal versnellingen terugschakelt opdat deze in vtec komt. Daarom was ik ook enigszins verbaasd dat de abarth er tijdens de proefrit zo hard aan trok, had namelijk het idee dat ik voor eenzelfde kick in een klasse hoger zou moeten kijken (Megane RS e.d.)


@Cauwi.
De demo had de standaard stoelen. De Sabelt vindt ik een redelijk prijzige optie en vraag mij ook af of ik er met mijn postuur (fors) wel in pas.
Er zijn inderdaad een hoop fans van de s2000, heb nog geen inruilprijs gehoord maar als dit te laag is ga ik zeker de optie overwegen hem er naast te houden. Afschrijven doet hij namelijk niet zo veel meer.

kennethr

  • Junior Stato
  • Abarth Punto Evo
  • Berichten: 43
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2012, 14:04:13 »
@Rob,
Klopt een GTI zie je als model in elke straat als gevolg van die bluemotions. Hang zelf sterk naar exclusiviteit dus de Polo is zeker geen grote kanshebber. Ben wel erg benieuwd of zo'n DSG-bak niet de rijbelevering verpest. Krijg er namelijk zo'n playstation idee bij van je hoeft enkel maar gas te geven.

Nog even wat andere vragen.
Gezien onze grote vrienden bij de overheid Co2 als oorzaker zien van het grote kwaad verandert er nogal wat op het gebied van autobelastingen. Gezien ik de auto medio september zou willen hebben krijg ik dus te maken met de belastingwijzigingen per 01-07-2012. Volgens Autoweek, welke op basis van de plannen van de Belastingdienst e.e.a. heeft uitgerekend, zou bij gelijkblijvende basisprijzen de punto EUR 1.000,- duurder worden. Gezien ik de auto uiterlijk zou moeten bestellen in mei en de Bovag voorwaarden stellen dat BTW en BPM stijgingen doorberekend mogen worden, zou ik dus in september ineens te horen kunnen krijgen dat ik EUR 1.000,- extra zou moeten bijbetalen. Immers in mei zullen de nieuwe autoprijzen door FAN nog niet bekend worden gemaakt. Hoe zou je dit kunnen ondervangen ? Immers voor EUR 1.000,- kun je leuke dingen doen......

Verder gaf Vireo aan dat ze bezig zijn met de import van de grijze Supersport vanuit Italie. Deze zou alle opties al standaard hebben inclusief esseesse pakket. Prijzen zijn nog niet bekend maar ze zouden mij op de hoogte houden. Vermoedelijk zou deze rond de zomer komen.

Bij aanschaf van het esseessepakket op een nieuwe auto sloop je feitelijk nieuwe onderdelen van je auto af. Zou je iets kunnen regelen opdat je deze oude onderdelen teruggeeft en daarmee korting kunt bedingen ? Immers wat moet je na het esseessepakket nog met je oude onderstel, remmen en uitlaat ? Persoonlijk zou ik lievere deze onderdelen af fabriek gemonteerd hebben, denk dat dit minder kostprijsverhogend is dan de klant met zijn nieuwe oude onderdelen te laten zitten.



Cauwi

  • Senior stato
  • Abarth 500 esseesse_koni_brembo-kit_monza ;)
  • Berichten: 778
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2012, 15:08:58 »
Normaal heb je verschillende maten in die Sabelt corsa's.
Ik moet je wel gelijk geven met die esseesse-kit! Wat doe je met al die 'bijna nieuwe' onderdelen( bij een APE is de lijst nog velen groter dan bij een A500).
Maar vergeet niet dat een esseesse-kit ook best exclusief is. En dat je de goedkeuring moet krijgen van Abarth om deze te plaatsen, want zij willen het boeltje ook best exclusief houden zeker ??? Het is dan beter deze te bestellen in het begin van het jaar dan deze op het einde omdat ze het aantal per jaar willen beperken.

kennethr

  • Junior Stato
  • Abarth Punto Evo
  • Berichten: 43
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2012, 18:51:48 »
http://www.autoweek.nl/autonieuws/19004/abarth-punto-supersport-heeft-prijs

Tja en nu ?
Van het weekend de grijze naast een witte zien staan en toen was de keuze wit.
Nu dus weer aan het twijfelen, want dit is toch wel een goede aanbieding.
Krijg alleen het idee dat het nogal een druk design is en dat het mogelijk snel gaat vervelen.

Beste zou zijn wanneer je gewoon het esseesse vanaf fabriek kunt bestellen, zodat de prijs een stuk prettiger kan zijn en je niet 2x hoeft te betalen voor onderdelen (remmen, onderstel, uitlaat). Kijk je namelijk naar de meerprijs tov standaard circa 2.700,-  (26200  -/- 550 lak -/- 22990 auto) dan valt dat alleszins mee.

Krijg verder wel het idee dat de uitvoering niet geheel hetzelfde is al de originele "supersport". Immers de prijs is vanaf....., dus neem ik aan het standaard stoffen interieur en ook geen cruisecontrol of regensensor. Ook staat niet expliciet vermeld dat het koni onderstel er onder zit en de 1000HP remmen van Brembo.




kennethr

  • Junior Stato
  • Abarth Punto Evo
  • Berichten: 43
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2012, 18:50:13 »
Nou heb de deal beklonken ! ;)
Afgelopen vrijdag eerst langs Wim Prins getogen waar men mij een scherpe offerte meegaf. Zaterdag langs Vireo en ook daar een nette offerte gekregen. Gezien de beide bedrijven qua inruilprijs nagenoeg overeenkwamen heeft uiteindelijk de praktische keuze van lekker dichtbij (woon zelf in Zeist) de doorslag gegeven en is de auto bij Vireo besteld. Levering laatste week juni 2012, zodat ik nog lekker in het oude belastingregime zit en dus niet het potje van JanKees van Financien extra hoef te vullen.

Hij komt straks in de volgende uitvoering;
Wit met rode striping en spiegels
Cruise Control
Stoffen interieur met de koepel en pookhoes uit de lederen versie
TomTom Navigatie
Savali tuning met BMC inlegfilter
Wielsloten als vertragingmethodiek voor mensen met lange vingers.

Dus nog een kleine 11 weken wachten alvorens de italiaanse schone opgehaald kan worden. In de tussentijd vermaak ik mij nog wel even met de s2000, ook geen straf. 8)

Overigens een goede service van Vireo dat je gelijk een offerte voor een autoverzekering meekrijgt waarbij een 3 jaar nieuwwaarderegeling wordt aangeboden. Deze verzekering kent erg scherpe premies dus heb deze ook gelijk afgesloten.

Heb nog even zitten dubben over wel of geen leer maar vindt het toch te duur voor het gebodene. Ook de koni-kit is nog even in gedachten geweest (nog bedankt voor het meerijden Wesley !), maar ga het eerst met het standaard onderstel proberen.

Tijdens de meeting in Houten kreeg ik het advies van Walter om bepaalde delen van de carrosserie te beplakken met steenslagfolie gezien deze delen snel geraakt zouden worden door steentjes van de wielen en dit met name bij lichte kleuren erg opviel. Zouden jullie even op dit plaatje willen aangeven welke plekken dit ook al weer waren ?
http://www.abarth.auto-nieuwkoop.nl/sites/default/files/imagecache/slide/Abarth-Punto-Evo-zijkant.jpg
« Laatst bewerkt op: 05 april 2012, 18:54:35 door kennethr »

AbarthLicious

  • Senior stato
  • Berichten: 820
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2012, 19:03:35 »
Gefeliciteerd met uw knappe aankoop.
Zullen 11 lange weken worden, maar met een S2000 verzacht het de pijn een beetje  ;D

Grts Jimmy
If you want to just look at it, buy a poster, otherwise drive like they were built to be driven

Rob

  • Senior stato
  • Berichten: 810
  • ***
    • Bekijk profiel
    • RobLigtenberg.nl
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2012, 20:36:35 »
Goede keus, Kenneth. Gefeliciteerd! Verstandige zet om direct voor de tuning te gaan. Voor relatief weinig krijg je direct een veel beter rijdende auto. Waarom is het trouwens een Abarth geworden en niet een van de andere opties?

Succes met het lange wachten en we zien de foto's wel tegemoet. Andere opties als ander onderstel en Essseesse kun je altijd nog doen...

Voor wat betreft steenslag zou je dan het stuk vlak voor de achterwielen moeten hebben (10-15 cm breed, 20-30 cm hoog), althans dat is mijn ervaring. Daar waar de carrosserie weer naar buiten gaat, zeg maar.

kennethr

  • Junior Stato
  • Abarth Punto Evo
  • Berichten: 43
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2012, 21:15:49 »
@Rob.
Zie eigenlijk mijn 2e post met de nadelen van deze auto's
Abarth is zoals stef al aangaf de beste combi van sportief snel, comfortabel, betaalbaar en toch zeer exclusief. Heb de andere auto's ook niet meer gereden, de keuze was eigenlijk grotendeels al in het hoofd gemaakt.

Tuning inderdaad maar gelijk erbij genomen, leek mij wel zo handig direct maar te doen. Is zoals in de betreffende topics hier op het forum eigenlijk een must have. Al zal het echte potentieel vermoedelijk pas na enkel 1000km tevoorschijn komen wanneer de motor is ingelopen.

Dus voor de steenslagfolie eigenlijk de gehele achterste spatbordverbreder 15 cm hoog. En de voorkant net achter de voorwielen tot en met het lijntje van de skirt. Vraag me alleen af hoe dat er dan uit komt te zien, zou namelijk de eerste keer zijn dat ik zoiets zou toepassen namelijk.


Rob

  • Senior stato
  • Berichten: 810
  • ***
    • Bekijk profiel
    • RobLigtenberg.nl
Re:Kennethr, even voorstellen
« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2012, 21:25:05 »
Dat is het belangrijkst, dat je er in je hoofd achter staat. In feite moet je schijt hebben aan wat de media enzo ervan vindt. Je weet straks zelf wel wat je rijdt, en dat zal vaak met een grote glimlach op je gezicht zijn ;D

Klopt, het stukje direct achter de voorwielen is inderdaad ook een gevoelig voor steenslag. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je het in de goede kleur hebt zal het nauwelijks opvallen. Heb er wel eens foto's van gezien. Je ziet enkel een dun lijntje omdat het er nu eenmaal bovenop geplakt wordt. Dus of een dun lijntje kunnen zien, of steenslag accepteren...