Auteur Topic: Abarth 595 Pista  (gelezen 637 keer)

Bart

  • Nuovo Arrivato
  • Berichten: 2
  • *
    • Bekijk profiel
Abarth 595 Pista
« Gepost op: 27 juni 2021, 15:11:12 »
Na via jullie forum vele goede tips, aankoop adviezen en dingen waarop te letten gelezen te hebben leek het me wel zo correct om me ook netjes voor te stellen  ;)

Drukke ondernemer van 40 jaar, passie voor mooie auto's, volop in de autobranche werkzaam en dat allemaal lekker vanuit huis. Prachtige combinatie, zij het dat je dan eigenlijk helemaal geen auto nodig hebt en zelf vrij weinig rijdt. Zonde om dan een dure auto te hebben waarvan je buikpijn krijgt als je daar nuchter over na gaat denken. Vandaar dat we een normaal autootje van 10 jaar hebben die ongeveer 2000 km - 3000 km op jaarbasis korte stukjes naar de supermarkt, postkantoor, vrienden en (schoon)ouders in de buurt rijdt. Pietje precies als ik ben is ook dat geen scenario die je aan een mooie auto wilt linken aangezien het dan toch allemaal wat meer te lijden heeft. Zorgt voor stress, buikpijn, onnodige zorgen en de vrouwelijke bazin zweet dan ook peentjes als ze hem ergens moet (in)parkeren. Geen goed idee dus!  ;D

Ennieweej, op een gegeven moment gaan brainstormen en tot het idee gekomen om een beetje te geven en een beetje te nemen. De Abarth-jes altijd erg leuk gevonden en gaan neuzen naar een mooi 2e hands exemplaar. Het oog viel op een 2013 Cabriolet met 60.000 km gelopen. Grigio Campovolo, boekjes erbij en zag er netjes uit op de foto. Aangezien ik niet voor Jan met de korte achternaam voor niets wil gaan kijken de nodige informatie gevraagd, echter hierdoor te lang gewacht waardoor de auto juist voor de neus werd weg gekaapt. Toen nog wat verder gezocht, maar ik kon eigenlijk niets vinden wat ik echt wou. Kleur niet naar smaak, te veel kilometers, niet netjes, twintig eigenaren, aan gerommeld etc etc. Not my cup of tea.

Toen kwam mijn voornemen echter ter sprake bij een klant die kleinschalig in auto's handelt. Hij is net zo'n zeurpiet als mij (...ja, dat weet ik van mezelf  ;D) en zijn voorraad bestaat normaal vooral uit het kleine en snelle VAG segment. Een Abarth vond ook hij altijd erg gaaf en toen de kans zich voordeed om een hele jonge Pista met weinig kilometers van de 1e eigenaar met alles zoals het hoort erbij en in deze kleurstelling aan te kopen besloot hij om dat te doen. In eerste instantie, toen hij dit aan mij doorgaf, vond ik de auto gewoonweg te jong, te mooi en te duur voor hetgeen ik voor ogen had. Aangezien we elkaar goed kennen en hij weet hoe ik ben mocht ik hem toch eens een zondag gaan halen om te ervaren en tja.............dan ga je alles wat krom is voor jezelf toch recht lullen en na een week of twee wikken, wegen en onderhandelen toch gekocht. Mr, de andere auto is gebleven en die blijft gewoon het huidige doel dienen. De Abarth wordt puur uit de garage gehaald voor lange stukken toeren in de Eiffel, zo nu en dan eens bij langere stukken en met goed weer naar klanten te gaan en om in het weekend ergens bij mooi weer mee naar toe te gaan. Netjes wassen voor vertrek en opnieuw even met de zuiger er doorheen als ze weer naar binnen gaat. En ja, ik ben zo iemand die letterlijk meer wax op de auto smeert dan benzine in de tank doet. Het perfectioneren en onderhouden geeft om de een of andere gekke manier altijd rust in het hoofd en als een auto er perfect bij staat is dat iets waar ik echt van kan genieten! Inmiddels is de auto net 3 jaar oud en staat de teller op 15.000 km. Ondanks het formaat waan je je door de emotie die in zo'n auto wordt gepropt en door die goed klinkende Record Monza uitlaat in een hele andere auto. Het is echt een auto waarin je met een smile gaat rijden en die ook nog niet eens de bank stuk maakt aan vaste kosten en verbruik (momenteel gemiddeld 6,6 liter / 100 km).

Ondanks dat ik altijd voor perfectie ga en het onderhoud en mooier maken het nodige mag kosten in de tijd dat ik hem mag bezitten ben ik gek genoeg, met alles eigenlijk, nooit hechtend aan materile zaken. Soms overweeg ik hem dan ook na de zomer weg te doen i.p.v. de hele wintermaanden te gaan stallen en dan in het voorjaar weer eens opnieuw te kijken hoe de vlag erbij hangt. Andere stemmetje zegt toch lekker stallen aangezien hij echt leuk is om te hebben. Kortom: ook dat is onderdeel van de hobby en leuk om naast het drukke werken mee bezig te zijn  :P

Bijgevoegd enkele foto's van mijn 2018 Abarth 595 Pista  :)

DSC_7042a by Bart Ph, on Flickr

DSC_7049a by Bart Ph, on Flickr

DSC_7043a by Bart Ph, on Flickr

DSC_7046a by Bart Ph, on Flickr

DSC_7056a by Bart Ph, on Flickr

DSC_7050a by Bart Ph, on Flickr

DSC_7072a by Bart Ph, on Flickr

DSC_7095 by Bart Ph, on Flickr

DSC_7081a by Bart Ph, on Flickr

DSC_7106 by Bart Ph, on Flickr

20210515_092251a by Bart Ph, on Flickr


Vragen of opmerkingen? Hoor het graag  :D

Groeten Bart

mbchartman

  • Junior Stato
  • Abarth
  • Berichten: 54
  • Amministratore
  • *****
    • Bekijk profiel
Re: Abarth 595 Pista
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2021, 21:04:00 »
Hey Bart!

We vinden het erg leuk om te horen dat we je konden helpen met het vinden van je nieuwe monster ;D
Hartstikke leuk om weer een Abarth erbij te hebben hier op het forum en dan is het ook weer een super mooi exemplaar hoor! Hopelijk zien we hem eens voorbij komen en mogen we mee genieten van dat geweldige geluid wat uit zo'n 595 komt  ;)

Vriendelijke groet,

Casper
Abarth Punto EVO (Nero Scorpione, esseesse)

Bart

  • Nuovo Arrivato
  • Berichten: 2
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Abarth 595 Pista
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2021, 17:46:07 »
Nou, hoe een verhaal soms een andere wending kan krijgen  :)

Na de zoveelste leuk rit wat zaken opgesomd die ik eigenlijk miste en wat zo'n auto nou nog leuker zou maken. Grootste pijnpunt voor mij was dat er niets 'open' kon. Open rijden vergroot, voor mij in ieder geval, het rijplezier als de zon op je kop valt en je de uitlaatroffel nog beter ervaart. De cabrio variant vind ik persoonlijk daarentegen weer iets minder mooi en sportief ogen. Toen kwam ik bij de online Abarth configurator uit en zag de licht gefacelifte versie en de mogelijkheid van het skydome panoramadak. Eens wat geconfigureerd, een verse prijslijst bij de dealer opgevraagd en met een uitgewerkte configuratie en wensenlijst met de Pista langs gegaan. Nu stonden zij zich achter de oren te krabben hoe mooi deze drie jaar oude auto was en ik in hoeverre een faire deal voor beide mogelijk was als ik de Pista bij hun in de showroom achterliet. Vanmorgen is de Pista naar hun gebracht en heb ik de handtekening gezet voor een splinternieuwe:

Abart 595 Turismo
Grigio Campovolo
Tabacco lederen interieur
Skydome panoramadak
Bi-xenon verlichting
Beats audiosysteem
Giallo remklauwen

Squadra stemt de auto, na de eerste 2000 km, af door de software te verfijnen en daarmee het vermogen van 165 -> 195 pk te brengen. Dit allemaal met fabrieksgarantie en goedkeuring uiteraard. De standaarduitlaat is leuk, de Record Monza (gezien de klep erin) is nog leuker.........maar ik wou eigenlijk een beetje af van die 4 kleine eindpijpjes. Na wat overleg heb ik deze dus uit de configuratie gehaald en ga zodra de auto geleverd is langs bij EPS in Hoogezande voor een RVS, zowel qua looks als qua geluid, op maat gemaakt systeem en klepbesturing via afstandsbediening. De eindtips worden van carbon gemaakt la Akrapovic.

Kortom: helemaal happy en het aftellen naar januari 2022 is begonnen!  ;D


xx
Abarth 500 met veel kilometer, wel/niet doen?!

Gestart door Girl2000 Gepost op Algemeen

3 Reacties
488 Gelezen
Laatste bericht 14 augustus 2021, 14:35:31
door Bartrick
question
Abarth 500 Geluid uitlaat

Gestart door matti Gepost op 500 Abarth

1 Reacties
339 Gelezen
Laatste bericht 31 juli 2021, 15:08:34
door The Pretender
xx
Abarth 500 opzoek naar spacers

Gestart door mharthoorn Gepost op Voorstelrondje

1 Reacties
508 Gelezen
Laatste bericht 19 juni 2021, 14:18:13
door The Pretender
xx
Hoeveel abarth 595 pistas gemaakt wereldwijd

Gestart door Tb 595 pista Gepost op Algemeen

0 Reacties
610 Gelezen
Laatste bericht 02 mei 2021, 20:38:28
door Tb 595 pista