Auteur Topic: Het grote uitlaten topic  (gelezen 34277 keer)

Martn

  • Senior stato
  • Berichten: 399
  • ***
    • Bekijk profiel
Het grote uitlaten topic
« Gepost op: 06 oktober 2016, 18:29:53 »
**MODBREAK**

Vanaf nu kan hier alle discussie plaatsvinden over allerlei uitlaatsystemen voor de Abarth 500. Dit is een afsplitsing uit een ander topic, waardoor de eerste berichten soms een beetje apart lijken.

**EINDE MODBREAK**



Ik vind die custom uitlaten etc. zelf echt helemaal niets. Ik had 2 weken terug een Abarth mee met Monza en open kleppen, dat gaat hem voor mij worden. Wist niet eens dat er van die gekke pijpen aan de zijkant uit konden, weer wat geleerd. Wel vet dat je nog de standaard eindstukken hebt!
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2016, 07:22:49 door TheGrolschFirm »
Abarth 595 Competizione

tricolore

  • Junior Stato
  • Berichten: 82
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2016, 20:53:49 »
Ik vind die custom uitlaten etc. zelf echt helemaal niets. Ik had 2 weken terug een Abarth mee met Monza en open kleppen, dat gaat hem voor mij worden. Wist niet eens dat er van die gekke pijpen aan de zijkant uit konden, weer wat geleerd. Wel vet dat je nog de standaard eindstukken hebt!

en dan in rvs neem ik aan?

Martn

  • Senior stato
  • Berichten: 399
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2016, 21:17:50 »
Ik vind die custom uitlaten etc. zelf echt helemaal niets. Ik had 2 weken terug een Abarth mee met Monza en open kleppen, dat gaat hem voor mij worden. Wist niet eens dat er van die gekke pijpen aan de zijkant uit konden, weer wat geleerd. Wel vet dat je nog de standaard eindstukken hebt!

en dan in rvs neem ik aan?

Wat ik er aan info over kan vinden levert Abarth nu alle Monza's met RVS. Ik kan het mis hebben, maar ik koop hem dan nieuw bij de Abarth dealer hier vond rond de 1000,-. Ik verwacht zelf eerlijk gezegd dat hij dan wel RVS is, maar ik zal het voor de zekerheid eens navragen.

Onder alle nieuw Competiziones schijnt hij ook allemaal RVS te zijn. Helemaal vervangen.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2016, 21:19:58 door Martn »

Jan V

  • Junior Stato
  • Abarth 595 YFR
  • Berichten: 148
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2016, 21:38:15 »
Bij de 595 is de Monza niet van RVS maar gewoon staal die zwart is gespoten.
Los is deze 999,- tot 1000,-  erg veel geld voor een demper van slechte kwaiteit!

Alleen bij  de Competizione uitvoering  is deze van RVS en kost los meer als 1200,- maar is bijna niet
meer te krijgen.
Abarth 595 YFR  Podio Blue met 17" Tributo (formula) matzwarte velgen.
Koni FSD en Eibach verlaging veren.
Akrapovic uitlaat met carbon tips.
H&S Corse tuning 180PK

Martn

  • Senior stato
  • Berichten: 399
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2016, 06:58:11 »
Ik lees hele andere dingen. Ik zie dat de RVS Monza in de UK 700 pond is, dat is nog geen 800. Maar ik zal het eens navragen bij de dealer.

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.216
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2016, 07:02:47 »
Een open Monza is niets meer of minder dan een Bombardone. Die laatste is zeker weten van RVS en kost maximaal een 1/3 van de Monza. En je hebt 2 ronde pijpen die beter in de bumper passen dan die 4 kleinere pijpjes, wat ik persoonlijk geen gezicht vind.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2016, 07:25:14 door TheGrolschFirm »
Nero Carbonio Abarth 500 (12/2009). SaVaLi Chip 175PK/280Nm. Airrex onderstel met Airlift Performance 3H Digital Control en showinstall, Pogea Racing Carbon Motorkap, Pogea Racing XCUT 18" Gold, BMC Filters, MM Bombardone 2.0, Climate Control, Panoramadak, Zwart Leer, S4 lights, Koshi Carbon parts

Martn

  • Senior stato
  • Berichten: 399
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2016, 07:06:58 »
Ik vond het geluid van die open Monza echt heel erg ziek, exact wat ik er onder zou willen hebben. Maar die Bombardone heeft het zelfde geluid? Net zo schel? Of meer in het lage? Ik snap je punt van de 4 pijpen, niet het mooiste inderdaad. Al ben ik ook geen gigantische fan van de Bombardone eindstukken, dus dat is bij mij quitte.

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.216
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2016, 07:27:54 »
Heb je mijn uitlaat destijds niet gehoord? Een open Monza is in principe ook een open pijp vanaf de katalysator, net als de Bombardone. Er zal best nog wat nuanceverschil zitten qua geluid, omdat een deel nog via de demper loopt bij de Monza. Persoonlijk zou ik de Bombardone gaan luisteren, want het scheelt erg veel geld met de Monza. Zeker met de RVS versie, waarvan ik ook al geluiden hoor dat deze ook niet echt heel goed is qua kwaliteit.

Martn

  • Senior stato
  • Berichten: 399
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2016, 07:29:54 »
Yes klopt, die heb ik inderdaad ook gehoord, flink geluid. Het punt is, ik was heel kritisch over uitlaten, maar omdat ik laatste met die Monza heb gereden dacht ik 'die moet ik hebben'. Maar ik zal nog eens even goed onderzoek gaan doen.

AT007

  • Junior Stato
  • Berichten: 118
  • **
    • Bekijk profiel
    • https://abarthfan.nl/
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2016, 09:29:28 »

MauriceAbarth

  • Nuovo Arrivato
  • Berichten: 15
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2016, 10:57:38 »
Een open Monza is niets meer of minder dan een Bombardone. Die laatste is zeker weten van RVS en kost maximaal een 1/3 van de Monza. En je hebt 2 ronde pijpen die beter in de bumper passen dan die 4 kleinere pijpjes, wat ik persoonlijk geen gezicht vind.
ik sluit me hier indd bij aan, heb zelf ook de bombardone en heb er geen moment spijt van gehad! wat een geweldig geluid, al kan ik me voorstellen dat de buren er wat minder blij mee zijn :P

fastfreddygti

  • Junior Stato
  • Berichten: 49
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2016, 13:16:55 »
Geeft een Bombardone geen problemen bij een APK keuring, of zijn er geen APK eisen betreffende geluid?
Ik heb zelf ook de Monza Record en daar zijn de kleppen al verwijderd (lagen op een gegeven moment los in de demper volgens de vorige eigenaar). Ben zelf ook van plan om de volgende keer weer een Monza Record te nemen, maar loop inderdaad tegen de aanschafprijs aan te hikken.

abbymo

  • Junior Stato
  • Berichten: 93
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2016, 13:17:55 »
een hoop mensen hebben een hoop commentaar op de kwaliteit van de niet rvs Monza.
ik rij met de tweede abarth met stalen Monza , mijn vrouw rijd veel kleine stukjes dus de uitlaat komt niet vaak op temperatuur.
bij ons roesten de dempers nagenoeg niet .de standaard demper van de eerste abarth zag er niet uit na 2 jaar.
ik zet wel de klep gelijk in de open stand , die gaat dus wel vastzitten meestal in de dichte stand.
dus mijn ervaring met de Monza is goed.

Martn

  • Senior stato
  • Berichten: 399
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2016, 13:47:52 »
Ik denk dat het risico met een Monza te groot is, hij klinkt fantastisch met de kleppen open, maar zoveel mogelijke 'issues' voor die prijs is wel minder. Bombardone it is! Voor de prijs van de Bombardone kun je ook eens een gokje wagen.

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.216
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Het grote uitlaten topic
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2016, 17:25:50 »
Geeft een Bombardone geen problemen bij een APK keuring, of zijn er geen APK eisen betreffende geluid?
Ik heb zelf ook de Monza Record en daar zijn de kleppen al verwijderd (lagen op een gegeven moment los in de demper volgens de vorige eigenaar). Ben zelf ook van plan om de volgende keer weer een Monza Record te nemen, maar loop inderdaad tegen de aanschafprijs aan te hikken.

Bij de APK wordt alleen gekeken of je uitlaat gasdicht is over de gehele lengte. Geluidsmetingen worden niet gedaan. Dit is alleen van toepassing bij een algehele politiecontrole, waar men wel een geluidsmeting kan uitvoeren. Echter is een meting op locatie wel aan strenge regels onderhevig en die regels heb ik standaard in het handschoenenvakje liggen.

Buiten dat, we hebben destijds zelf getest qua geluidsproductie op het wettelijke toerental en daarbij bleven we onder de vereiste 90dB(A). Alleen als je verder nog iets wijzigt, zoals decat of racekat, dan kan het wel over de grens gaan.


exclamation
Welkom op het Forum.

Gestart door mbchartman Gepost op Algemeen

4 Reacties
543 Gelezen
Laatste bericht 03 oktober 2018, 21:38:03
door Abarth1961
xx
Hallo vanuit het Zuiden des lands

Gestart door Nick Jackelson Gepost op Voorstelrondje

4 Reacties
529 Gelezen
Laatste bericht 27 maart 2018, 10:05:11
door Nick Jackelson
xx
Sub + Versterker aansluiten op het originele B&M systeem.

Gestart door crosswind Gepost op Blue & Me / uConnect / I.C.E

10 Reacties
1945 Gelezen
Laatste bericht 26 mei 2017, 07:06:36
door crosswind
xx
Onderkant van antenne van het dak halen

Gestart door Kawouter Gepost op Exterieur

3 Reacties
1211 Gelezen
Laatste bericht 12 april 2016, 18:37:40
door morphf