Auteur Topic: aankooptips abarth 500  (gelezen 7058 keer)

Bas

  • Senior stato
  • Berichten: 477
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #15 Gepost op: 02 januari 2013, 23:20:16 »
@cauwi: fiat coupe is een 2.0 tegenover 1.4 maar tot hier toe nog niets slechts gelezen over de abarth.
essseesse ga ik niet doen omdat ik de belastingen/verzekering etc laag wil houden, ga hem wel naar
160pk brengen en hopelijk in latere fase een kleine 200...

groetjes!

Ik ben er mij van bewust dat er een verschil is in cilinderinhoud. Maar nam dit als voorbeeld!!!
Normaal moet je niet vrezen, het gelijkvormigheidsattest blijft hetzelfde(esseesse(119kw) of niet-esseesse(99kw)). Dus normaal geen probleem bij de DIV voor de belasting op inverkeersstelling. de verzekeringsmaatschappij weet niet beter dan een Abarth met 99kw( zij hebben geen 119kw versie in hun database staan, de mijne toch niet). Tenzij de vorige eigenaar dit heeft laten aanpassen(dit lijkt me sterk)

Dit is niet correct: als je de esseesse laat plaatsen moet de wagen opnieuw gehomologeerd worden (=keuring) en krijg je een nieuw gelijkvormigheidsattest. Om het correct te spelen kan je ook je verzekering laten aanpassen, ik heb dit gedaaan en dat kostte helemaal niet zoveel meer: €25 per jaar ofzo.
MAAR je moet geen BIV bijpassen. Dus al bij al kost het niet zoveel om het administratief allemaal in orde te brengen...

Persoonlijk denk ik dat je beter je JCW bijhoudt, gaat je minder kosten dan een 'nieuwe' Abarth aan te kopen, zeker als je op termijn van plan bent er vanalles aan te doen.
Abarth 500C Competizione, Grigio Campovolo / Pista. 
Flickr album

Cauwi

  • Senior stato
  • Abarth 500 esseesse_koni_brembo-kit_monza ;)
  • Berichten: 778
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2013, 00:28:26 »
Dat zal waarschijnlijk kloppen bas, maar op mijn gelijkvormigheidsattest staat nog altijd 99kw voor een esseesse (kheb mij altijd laten vertellen dat zo'n esseesse-upgrade geen nieuwe papiermolen met zich meebracht  :police:). Deze kit was al geplaatst door de garage (als ik het niet verkeerd heb is mijn wagen geinporteerd van onze noorderburen, daarom dat deze zo zuinig omgaat met het lekker sopje dat luisterd naar de naam "benzine"  ;D). Had 230km op de teller!!! Is de wagen tussen de mazen van het net geglipt ??? Wie zal het zeggen (maar ik neem aan dat de garage de homologatie in orde gebracht heeft) ???
Het is zoals Blackjack21 ook al zei!
Ik stel mijzelf niet teveel vragen omtrend dit  :angel: omdat mijn verzekeringsmaatschappij enkel maar een Fiat 500 Abarth kent in de 99KW vorm( Heb dit met mijn eigen ogen gezien op het scherm, omdat de juffrouw de wagen niet direct vondt tussen al de Fiat 500 uitvoeringen in het lijstje)

AbarthLicious

  • Senior stato
  • Berichten: 820
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #17 Gepost op: 03 januari 2013, 09:17:18 »
Had dit nagevraagd als ik mijne kocht.
Keuring moet altijd gebeuren omdat je de veren verandert, is zo bij elk voertuig. Word niet in elk station gekeurd.
Voor de rest laat de garage de keuze aan de klant, maar het merendeel geeft niets aan. 
Zo zou elke gechiptunde wagen dit moeten aangeven, wat in werkelijkheid ook niet gebeurd.

If you want to just look at it, buy a poster, otherwise drive like they were built to be driven

hardtailracer

  • Junior Stato
  • Berichten: 47
  • **
    • Bekijk profiel
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2013, 13:30:20 »
@ bas: zou heel graag de jcw gp houden maar het is een "hobbyauto" en heb het geld dat
er in steekt nodig om een starterslening te bekomen...

daarnaast is het in mijn ogen niet verstandig om een wagen waar er slechts 2000 van gemaakt te
zijn uniek kleurencombinatie te wrappen met reclame en die vervolgens op te gaan rijden aan 30000km/jaar
zonde toch? Met een gewone cooper s of jcw geen probleem  ;)

Daarnaast is een abarth ook interessanter op het gebied van co² uitstoot, gemiddeld verbruik, ecomodus etc,
taksen, verzekering, onderhoudskosten, banden, etc...

Dingen waar op te letten bij aankoop steeds welkom? Zijn er bv terugroepacties geweest?
Wat is er kwalitatief minder etc...

mvg




Greg

davey400

  • Senior stato
  • Berichten: 702
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2013, 14:08:57 »
Daarnaast is een abarth ook interessanter op het gebied van co² uitstoot, gemiddeld verbruik, ecomodus etc,
taksen, verzekering, onderhoudskosten, banden, etc...

Ecomodus?   ;D 


Sorry Greg, met technische tips kan ik je verder niet helpen.
Gezien de strenge eisen die jij stelt aan leeftijd en voormalig gebruik lijkt me dat de technische staat van de auto's die aan jouw eisen voldoen eigenlijk in alle gevallen wel ok zal zijn. (waarbij een stukje 'common sense' natuurlijk wel op zijn plaats is.)
Yeehaa!

supertjeduc

  • Senior stato
  • Berichten: 588
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #20 Gepost op: 03 januari 2013, 14:10:53 »
Ik lees verrassend weinig over problemen met een Abarth 500
Heb hem nu 2 jaar en nog niks gehad , oja een kapot lampje
En er zijn er toch best een aantal flink getuned

Cauwi

  • Senior stato
  • Abarth 500 esseesse_koni_brembo-kit_monza ;)
  • Berichten: 778
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2013, 14:18:31 »
Motorische problemen, voor zover ik weet zijn er geen!!!
Enkele gevallen van een klink die afbreekt, of kinderziektes bij de aut. versnellingsbak en problemen bij het cabrio dak(500C). Dit zijn de bekende probleempjes  ??? Maar allemaal oplosbaar  :)
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2013, 14:20:17 door Cauwi »

Bas

  • Senior stato
  • Berichten: 477
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #22 Gepost op: 03 januari 2013, 15:26:37 »
Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar doe niet veel kilometers - het is een hobbywagen.

Om eerlijk te zijn heb ik nog maar zeer weinig klachten gehoord over de 500 in het algemaan (Abarth of Fiat). Er zijn wel eens wat problemen met de daken van de cabrio's (defecte aandrijving, waterlekken) en er is één gebruiker op het fiat 500 forum die klaagde over roest, dat is het zowat.

Wat betreft de homologatie: aangezien je je motorvermogen en ophanging wijzigt moet de wagen herkeurd worden, je krijgt andere papieren, een ander chassisplaatje, etc. Dit zit inbegrepen in de prijs van het esseesse pakket, maar omdat het niet snel genoeg vooruit ging bij mijn garage heb ik het heft zelf in handen genomen, ben ik er zelf mee naar de keuring gegaan, etc. De garage heeft uiteraard wel de kosten terugbetaald, die had ik immers al aan hen betaald bij het esseesse pakket. Ik ben dus zeker dat die homologatie nodig is, en ik weet niet zeker of je er een goede zaak mee doet als je ze negeert (denk maar aan doorverkoop, in geval van een ongeval, etc...).

Het klopt dat de verzekeringsmaatschappijen niet altijd de 118KW in hun lijstje hebben staan, maar da's een fout van de verzekeringen. Bij mij kenden ze'm wel, staat ook duidelijk op m'n verzekeringspapier.
Dit gezegd zijnde ben ik niet zo zeker dat er veel esseesse's zijn waar alles in orde gebracht is. Ik babbelde onlangs met een eigenaar van een 500 esseesse en hij zei dat het bij hem een jaar geduurd heeft voor heel de papiermolen in orde was (via de garage).

Rob

  • Senior stato
  • Berichten: 810
  • ***
    • Bekijk profiel
    • RobLigtenberg.nl
Re:aankooptips abarth 500
« Reactie #23 Gepost op: 03 januari 2013, 21:37:22 »
Wat betreft de homologatie

Wat een gedoe zeg bij jullie in België ::) Waarom zo moeilijk doen.
Moet je ook laten herkeuren als ie in de loop der tijd pk's verliest?
Als je echt substantiële veranderingen doorvoert kan ik erin komen (aanpassingen aan chassis, of compleet andere motor erin), maar in dit geval is het alleen een beetje software, andere velgen, luchtfilter, uitlaat, remschijven en veren/dempers. Pfft... Vind ik nu niet zodanig dat daar een complete herkeuring voor nodig zou moeten zijn.
Abarth Grande Punto (Nero Scorpione, Lederen bekleding, Cruise control, Squadra Tuning, Koni-kit en APE SS remschijven/-blokken)