Auteur Topic: verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?  (gelezen 4242 keer)

500Christophe500

  • Senior stato
  • Berichten: 150
  • ***
    • Bekijk profiel
verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Gepost op: 28 augustus 2017, 04:27:26 »
Ik heb onlangs gemerkt bij een ritje dat ik als de wagen warm is behoorlijk wat krachtsverlies krijg tss van 3000 naar 4000 toeren. Het voelt aan alsof de wagen niet genoeg lucht krijgt en alsof er iets verstopt zit in de uitlaat. Hij wil wel maar kan even niet...Turbodruk is bij dit volgas wel maximaal maar het toerental lijkt niet op te bouwen zoals daarvoor. Wanneer hij boven 4000 toeren komt lijkt de wagen terug weer wat adem te krijgen. Ik heb dit opgemerkt tijdens een middagritje gisteren(buitentemperatuur was 28C). Als de wagen goed warm staat knettert de uitlaat even bij het schakelen naar 4000 toeren , pas vanaf hij dit deed lijkt het dat de wagen het vermogensverlies begon te krijgen.

Na de wagen te laten rusten en terug met koude motor bij iets lagere buitentemperaturen te rijden lijkt het fenomeen weg te zijn en is er terug meer kracht.

Iemand die hier een goede uitleg over kan geven of er ook ervaring mee heeft?

AbarthJ

  • Junior Stato
  • Berichten: 60
  • **
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2017, 16:55:22 »
De moderne motoren zijn tegenwoordig van allerlei beschermingen voorzien. Temperatuur, pingelsensor, lambda sensor (emissie), luchtstroom metingen etc. Hierdoor kan het motor management tijdelijk ingrijpen in bepaalde situaties wat aanvoelt alsof je vermogen mist.

Bij 28 graden zou de Abarth nog wel normaal moeten presteren ben ik van mening of je moet continu lopen te trappen zodat de temperaturen echt oplopen. Dan is af en toe ingrijpen van het motor management te verwachten.

Welke benzine tank je? Mogelijk dat een ander merk of de betere kwaliteit benzine je al kan helpen.

Je zou ook je radiateur en de radiateuren van de intercooler kunnen reinigen. Als deze vervuild zijn dan is de koelcapaciteit minder. Zeker van de intercoolers kunnen de temperatuur van de inkomende inlaatlucht bepalen bij vervuiling.

Heeft de auto juist onderhoud gehad. Bougies op tijd vervangen. Luchtfilter op tijd vervangen.

Dit zijn de richtingen die ik eerst zou uitsluiten. Als de merkbare dip blijft is het raadzaam even langs de garage te gaan om te kijken of een sensor mogelijk verkeerde waardes afgeeft.
Jeroen

AbarthJ

  • Junior Stato
  • Berichten: 60
  • **
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2017, 16:58:42 »
En vergeet de impact van de airco niet. Bij warm weer trekt deze best wel wat vermogen weg. Als bv toevallig de airco aanslaat als jij gas geeft kan dit in vergelijk met een voorgaande acceleratie anders aanvoelen.

Martn

  • Senior stato
  • Berichten: 399
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2017, 23:38:53 »
Ik merk bij mijn auto ook weldegelijk verschil tussen airco rijden of niet, af en toe. Temperatuur van buitenaf is natuurlijk ook altijd van invloed.
Abarth 595 Competizione

Kawouter

  • Senior stato
  • Abarth 500
  • Berichten: 410
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
    • Het Online Marketing Mannetje
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2017, 08:17:42 »
Hou ook rekening met de mini en slecht geplaatste intercoolers van de 500. Die kleine dingen aan de zijkant, en daardoor mega lange en dunne slangen, zijn niet altijd toereikend. Vooral als de auto gechipt is en het warm is. Dan kan je dat inderdaad zeker merken. Ik merkte dat ook toen ik nog de standaard intercooler had.
Abarth 500 2010 Bianco | Romeo Ferraris 17" 8J | Romeo Ferraris uitlaat | TD04-13T | Biltstein schroefset | 260+ PK | 340 NM

500Christophe500

  • Senior stato
  • Berichten: 150
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2017, 12:07:34 »
Tsja ik heb nog niet zo lang geleden een onderhoudsbeurtje gehad, luchtfilter is toen wel niet gedaan dacht ik. Ik tank altijd esso 98 benzine , iets anders krijgt hij niet :)
De wagen is van 2013 en heeft nog net geen 20000 km. Zijn bougies en ratiatoren dan al vervuild?


Ik wil moest dat nodig zijn en haalbaar zelf wel eens kijken in welke staat het luchtfilter is doch heb geen idee hoe er aan te beginnen.

Kawouter

  • Senior stato
  • Abarth 500
  • Berichten: 410
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
    • Het Online Marketing Mannetje
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2017, 12:12:02 »
Luchtfilter is niet zo lastig. Die zit in die rode kap. je hoeft alleen die paar schroefjes aan de bovenkant maar los te halen. Mocht hij vervangen moeten worden adviseer ik om direct een BMC filter te komen. Die is net wat beter en eventueel voor de toekomst met chippen beter.

500Christophe500

  • Senior stato
  • Berichten: 150
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2017, 12:55:21 »
Ik ga een sproberen , als ik hem er uit krijg hoe moet het filter er normaal uit zien ? Ik denk dat deze door vorige eigenaar wel is vervangen geweest in de garage maar ben niet zeker.

Nino

  • Nuovo Arrivato
  • Berichten: 5
  • *
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2017, 21:04:08 »
Sedert mijn levering gooide ik ook altijd 98 octaan erin..Tot ik na 1 jaar en 5 maanden problemen kreeg met moeilijk starten..soms stilvallen..Garage opgebeld.Wat tank je 98 Octaan?Idd,dat is de oorzaak...alleen 95 Octaan tanken....4 nieuwe bougies en 95 Octaan nu......
Abarth 500 Turismo black metallic,black leather,Monza exhaust..

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.241
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2017, 22:43:32 »
Die van mij krijgt 98, 100 of 102 octaan en nooit geen problemen. Met deze warmte kan er ergens een onderdeel net wat minder presteren. Meeste power heb je in de winter met koele zuurstofrijke lucht.
Nero Carbonio Abarth 500 (12/2009). SaVaLi Chip 175PK/280Nm. Airrex onderstel met Airlift Performance 3H Digital Control en showinstall, Pogea Racing Carbon Motorkap, Pogea Racing XCUT 18" Gold, BMC Filters, MM Bombardone 2.0, Climate Control, Panoramadak, Zwart Leer, S4 lights, Koshi Carbon parts

Alex Abarth

  • Senior stato
  • Burn Rubber, not your soul
  • Berichten: 493
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2017, 23:29:57 »
Sedert mijn levering gooide ik ook altijd 98 octaan erin..Tot ik na 1 jaar en 5 maanden problemen kreeg met moeilijk starten..soms stilvallen..Garage opgebeld.Wat tank je 98 Octaan?Idd,dat is de oorzaak...alleen 95 Octaan tanken....4 nieuwe bougies en 95 Octaan nu......

ben wel heel benieuwd naar de verklaring van de garage waarom 98 niet goed zou zijn.
  176 PK 255NM

Gelieve typfouten zelf aan te vullen met onderstaande tekens

abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890 .,?!

500Christophe500

  • Senior stato
  • Berichten: 150
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2017, 11:53:17 »
Sedert mijn levering gooide ik ook altijd 98 octaan erin..Tot ik na 1 jaar en 5 maanden problemen kreeg met moeilijk starten..soms stilvallen..Garage opgebeld.Wat tank je 98 Octaan?Idd,dat is de oorzaak...alleen 95 Octaan tanken....4 nieuwe bougies en 95 Octaan nu......

ben wel heel benieuwd naar de verklaring van de garage waarom 98 niet goed zou zijn.
Ja ik ook wel eigenlijk, ik heb juist van de garage de raad gehad om kwaliteitsbenzine met 98 te tanken. Motortje loopt ook gewoon vlotter en dat voel je echt wel.

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 501
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2017, 15:34:10 »
Sedert mijn levering gooide ik ook altijd 98 octaan erin..Tot ik na 1 jaar en 5 maanden problemen kreeg met moeilijk starten..soms stilvallen..Garage opgebeld.Wat tank je 98 Octaan?Idd,dat is de oorzaak...alleen 95 Octaan tanken....4 nieuwe bougies en 95 Octaan nu......
Dit moet toch wel de grootste onzin zijn die een garage ooit verkondigd heeft.
Ex: Abarth 500
Now: Alfa Romeo 4C

500Christophe500

  • Senior stato
  • Berichten: 150
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2017, 13:16:18 »
Die van mij krijgt 98, 100 of 102 octaan en nooit geen problemen. Met deze warmte kan er ergens een onderdeel net wat minder presteren. Meeste power heb je in de winter met koele zuurstofrijke lucht.
Of er moest natuurlijk ergens een slang loshangen , normaal zou ik dan wel iets van vloeistof op de grond moeten zien denk ik.

Mojo

  • Nuovo Arrivato
  • Berichten: 12
  • *
    • Bekijk profiel
Re:verlies vermogen bij warm(er) weer/warmere motor?
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2017, 21:23:55 »
Heb dit ook al een keer of twee ervaren,de eerste keer reed ik op 95 ben dan overgeschakeld op 98 maar zelfs dan nog een keer tegengekomen.
Beide keer was het heel erg warm buiten,misschien toch te warme lucht aangezogen en daardoor de vermogensdip.