Auteur Topic: Standaard koppeling  (gelezen 2135 keer)

Stefan500

  • Nuovo Arrivato
  • Berichten: 4
  • *
    • Bekijk profiel
Standaard koppeling
« Gepost op: 27 februari 2016, 11:29:22 »
Beste forumleden,

Voordat ik ook nog maar aan een voorstelronde ben toegekomen zit ik met het volgende.

Mijn standaard Abarth 500 is afgelopen week gechipt door savali, wat een verschil, een en totaal andere auto! In positieve zin uiteraard, maar een probleem doet zich wel voor.
Ik merk dat zodra ik het vermogen aanspreek (met name in 4 en 5) de koppeling even kort slipt (iets meer toeren dan versnelling) waarna hij heel daarna gelijk weer grip heeft en er als een speer vandoor gaat.
Ik ben benieuwd of meer mensen met een getunede 500 hier last van hebben?

Deze korte slip is natuurlijk niet bevorderlijk voor de slijtage van de koppelingsset vandaar dat ik mij ook vast oriŽnteer op vervanging of verbetering.
Het is zo dat de uitvoeringen met af fabriek 180PK een andere koppelingsset hebben dan de standaard 135PK uitvoering, zou deze set ook passen op mijn versnellingsbak of is dit niet nodig en zou de huidige kopellingsset voldoende moeten zijn voor het huidige vermorgen (174PK en 280 NM)? ???

zoals vermeldt volgt de voorstelronde binnenkort!

gr.

Stefan


Alex Abarth

  • Senior stato
  • Burn Rubber, not your soul
  • Berichten: 487
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Standaard koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2016, 12:22:08 »
ik denk dat de koppeling van de 180 Pk variant gelijk is aan de jouwe. (weet ik niet zeker)
de 180 PK varianten zijn in koppel begrenst op 250 NM. De jouwe levert 280 Nm ik denk dat daar de reden zit van het Kortstondig slippen.
Slipt hij ook als je gas geeft zonder te koppelen (tussensprintje zonder terug te schakelen bijvoorbeeld) of alleen na het schakelen?
  176 PK 255NM

Gelieve typfouten zelf aan te vullen met onderstaande tekens

abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890 .,?!

Siempie

  • Junior Stato
  • Berichten: 138
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Standaard koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2016, 13:01:07 »
De versnellingsbakken (is iets anders als de koppeling natuurlijk) zijn in alle versies t/m de 180pk versie gelijk met max. toelaatbaar koppel van 300nm. Lijkt mij dat de koppelingssetjes ook allemaal gelijk zijn maar dat weet ik niet zeker.

Maar als de auto al flink wat km's erop heeft zitten kan de slijtage na tuning natuurlijk wel eerder aan het licht komen. Je vraagt meer van alle slijtagedelen in de gehele aandrijflijn dan voorheen. (Rijdt wel lekker he, 280nm...)  ;D

Stefan500

  • Nuovo Arrivato
  • Berichten: 4
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Standaard koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2016, 15:25:27 »
Ja, 280NM gaat als een speer, wat een verschil met standaard, een totaal andere auto! ;D

Hij slipt inderdaad ook even als ik bijvoorbeeld gewoon 100 in 5 rij en dan op het gas ga, nadat de turbo druk opbouwd slipt hij heel kort. In mijn ogen zou dit niet moeten gebeuren als de koppeling in goede staat is. De auto heeft niet heel veel kilometers gereden maar gezien de leeftijd (2008) zouden dit wel veelal korte stukjes geweest kunnen zijn waarbij een koppeling natuurlijk meer belast wordt en dus ook gaat meer gaat slijten.

Via Eper ben ik er achter gekomen dat de koppelingsset wel anders is bij de 180PK uitvoeringen, in ieder geval een ander onderdeelnummer en prijs. Of er ook verschil zit in wat hij qua kracht kan hebben weet ik niet, maar het lijkt mij wel dat deze voor meer vermogen ontwikkeld is.
Ik kan er alleen niet achter komen of hij ook zou passen op mijn standaard 135PK versnellingsbak, aan de andere kant zou de standaard koppeling niet hoeven slippen bij dit vermogen en koppel en zou ik dus op termijn ook de standaard koppelingsset kunnen monteren, ik zit alleen niet te wachten om een jaar of paar jaar later weer te moeten vervangen omdat hij het koppel niet aan kan, dan monteer ik liever de koppeling van de 180PK uitvoering als dat zou passen en werken.

Een andere optie is om het koppel te beperken door Savali, maar als het niet hoeft om de de toelaatbare specificaties doe ik dat natuurlijk liever niet. Ik neem aan dat Savali hier ook rekening mee houdt met de ontwikkeling.

Alex Abarth

  • Senior stato
  • Burn Rubber, not your soul
  • Berichten: 487
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Standaard koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2016, 19:11:18 »
wellicht kunnen ze er bij savali voor zorgen dat het koppel iets geleidelijker wordt opgebouwd. dan is de kans op slippen ook kleiner

Siempie

  • Junior Stato
  • Berichten: 138
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Standaard koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2016, 22:55:53 »
Heeft er iemand ervaring met een versterkte koppeling in een 500? (Buiten Bobby S. om  ;D)

Want mocht je koppeling het begeven is het inderdaad een idee om er meteen iets knaps voor in de plaats te zetten misschien...


xx
Heeft een 500C Abarth standaard een FM antenne versterker aan boord

Gestart door Annemie Abarth Gepost op Exterieur

1 Reacties
383 Gelezen
Laatste bericht 28 februari 2019, 11:54:04
door LaBestiaNera
xx
turbodruk standaard 500 abarth

Gestart door Ralph Gepost op 500 Abarth

5 Reacties
1576 Gelezen
Laatste bericht 04 april 2019, 08:10:10
door richardO
xx
Navigatie standaard voor iPhone

Gestart door Kawouter Gepost op Blue & Me / uConnect / I.C.E

3 Reacties
2238 Gelezen
Laatste bericht 08 april 2016, 11:32:51
door LaBestiaNera
xx
K&N Dumpvalve filter (past op standaard motor)

Gestart door Jack Gepost op Algemeen Abarth

2 Reacties
1841 Gelezen
Laatste bericht 15 februari 2014, 17:04:05
door Sunrise