Auteur Topic: Novitec Challenge Corse Evo  (gelezen 18454 keer)

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #30 Gepost op: 01 april 2015, 08:35:10 »
Is volgens mij wel rvs, maar heeft ook een grotere diameter. Heb je in ieder geval en verloop voor nodig en natuurlijk afwachten hoe deze klinkt.
Ja verkoper heeft gereageerd en geeft aan dat het RVS is. Ook geeft hij aan dat de Novitec voor de Abarth 500 de betere keuze is gezien deze verstelbaar is en daarmee precies juist geplaatst kan worden. Toen ik op het Engelse forum ging kijken zag ik dat dit een groot probleem bij de Bombardone is. Let op de laatste paar reacties: http://www.abarthforum.co.uk/500-abarth-tuning/bomberdone-ok-as-a-daily-driver-exhaust-or-alternatives/msg737985/#msg737985
Ex: Abarth 500
Now: Alfa Romeo 4C

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #31 Gepost op: 01 april 2015, 09:47:39 »
Groot probleem is wel heel erg cru gesteld. Het komt voor, maar is geen halszaak. En ik wil ook nog wel eens zien dat die Novitec zo geweldig is. Heb in het verleden ook eens een luchtfilter van hun gehad op mijn 156, die uiteindelijk op de meest slechte plek in de auto kwam te hangen. Wat een waardeloos ding was dat zeg. En de prijs was niet mals.

Een einddemper die uit meerdere delen bestaat kan meer gesteld worden, maar is ook meer werk om strak te krijgen door de meerdere punten van verstelling. Daarnaast is elk klempunt ook een kans op lekkage, daar heb je bij de volledig gelaste exemplaren weer geen last van.

Maar ieder zijn/haar keuze qua uitlaat. Persoonlijk vind ik de eindstukken van de Novitec verschrikkelijk, die van de Bombardone zijn veel strakker en in lijn met de diffuser. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Een verkoper die "zijn" product beter vindt dan het alternatief die hij niet verkoopt geloof ik persoonlijk ook niet meteen op zijn blauwe ogen. ;)
Nero Carbonio Abarth 500 (12/2009). SaVaLi Chip 175PK/280Nm. Airrex onderstel met Airlift Performance 3H Digital Control en showinstall, Pogea Racing Carbon Motorkap, Pogea Racing XCUT 18" Gold, BMC Filters, MM Bombardone 2.0, Climate Control, Panoramadak, Zwart Leer, S4 lights, Koshi Carbon parts

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #32 Gepost op: 01 april 2015, 10:00:04 »
Hier een reactie van iemand die problemen heeft met de Novitec. Uitlaat komt tegen de achteras/brug: http://www.abarthforum.co.uk/500-abarth-tuning/novitec-group-n-sound/30/ Reactie nummer 32. Moet de bocht die over de achterbrug loopt laten bijbuigen. Zo zie je maar, niets is perfect, zeker niet voor deze prijzen. ;)

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #33 Gepost op: 01 april 2015, 10:11:09 »

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #34 Gepost op: 01 april 2015, 10:45:49 »
Hier een reactie van iemand die problemen heeft met de Novitec. Uitlaat komt tegen de achteras/brug: http://www.abarthforum.co.uk/500-abarth-tuning/novitec-group-n-sound/30/ Reactie nummer 32. Moet de bocht die over de achterbrug loopt laten bijbuigen. Zo zie je maar, niets is perfect, zeker niet voor deze prijzen. ;)


Daar waarschuwt de verkoper ook voor en om die reden verkopen ze ook een specifiek ophangrubber voor deze uitlaat: http://www.fiat-sportiva.de/Tuning-Styling/500/Exhaust-Systems/Abarth-500-Systems/PU-Exhaust-Rubber-Mounting::3854.html
Het uitsteken is gewoon een verkeerde bevestiging. Volgende verkoper is het mogelijk hem helemaal goed te krijgen, doordat deze op verschillende plekken verstelbaar is.

De verkoper geeft mij deze overigens gratis erbij, en de verzendkosten wil hij ook schrappen. Voor €279 heb ik dan uitlaat en het ophangrubber. Een erg goede aanbieding inderdaad. Deze week gaat mijn bestelling er nog wel uit...  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 april 2015, 10:47:40 door AbarthIT »

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #35 Gepost op: 01 april 2015, 11:24:21 »
Prima, zal mij benieuwen! :) Als hij eronder zit, gaan we wel even meten qua geluid, ben benieuwd in hoeverre een open uitlaat in de buurt van 90dB(a) komt.

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #36 Gepost op: 01 april 2015, 12:00:56 »
Nou langer wachten zou ook geen nut dienen dus ik heb zojuist de Novitec besteld. Ik ben benieuwd.  :police:

Alex Abarth

  • Senior stato
  • Burn Rubber, not your soul
  • Berichten: 487
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #37 Gepost op: 01 april 2015, 13:10:00 »
Van de week is er een duitser met bombardone aangehouden. Die is zn papieren kwijt tot ie hem opnieuw heeft laten keuren bij de TUV omdat hij te veel herrie maakte. de bekeuring zelf was maar 45 euro. Dan betalen we hier wel een stuk meer als we aangehouden worden.
  176 PK 255NM

Gelieve typfouten zelf aan te vullen met onderstaande tekens

abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890 .,?!

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #38 Gepost op: 01 april 2015, 13:53:30 »
Van de week is er een duitser met bombardone aangehouden. Die is zn papieren kwijt tot ie hem opnieuw heeft laten keuren bij de TUV omdat hij te veel herrie maakte. de bekeuring zelf was maar 45 euro. Dan betalen we hier wel een stuk meer als we aangehouden worden.
Apart. Dan moet hij stationair over de 90DB zijn gegaan. Op het Engelse forum kwam men na een meting op 89DB. Uit Youtube maak ik op dat de Novitec in ieder geval niet luider is. Of hij gelijk aan of minder luid is kan ik moeilijk zeggen, maar het lijkt er wel op.

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #39 Gepost op: 01 april 2015, 14:11:55 »
Van de week is er een duitser met bombardone aangehouden. Die is zn papieren kwijt tot ie hem opnieuw heeft laten keuren bij de TUV omdat hij te veel herrie maakte. de bekeuring zelf was maar 45 euro. Dan betalen we hier wel een stuk meer als we aangehouden worden.
Apart. Dan moet hij stationair over de 90DB zijn gegaan. Op het Engelse forum kwam men na een meting op 89DB. Uit Youtube maak ik op dat de Novitec in ieder geval niet luider is. Of hij gelijk aan of minder luid is kan ik moeilijk zeggen, maar het lijkt er wel op.

Waar heb je dat gelezen? Ik heb diverse topics doorgelezen en ik kan nergens die waarde terug vinden.

Van de week is er een duitser met bombardone aangehouden. Die is zn papieren kwijt tot ie hem opnieuw heeft laten keuren bij de TUV omdat hij te veel herrie maakte. de bekeuring zelf was maar 45 euro. Dan betalen we hier wel een stuk meer als we aangehouden worden.

Op een Alfaforum was iemand in NL aangehouden en werd bij een algemene controle gepakt met +6dB(A) boven wat zijn auto mocht produceren. Boete was iets van 650€.  :o :o :o
Echter was de meting volgens mij niet volledig naar behoren uitgevoerd, dus waarschijnlijk kan hij er nog onderweg komen.

Dergelijke boetes zijn voor mij wel een reden om eerst maar eens zelf een paar metingen te doen bij iemand met een dergelijke uitlaat. Vind een mooi uitlaatgeluid geweldig, maar niet 650€ geweldig.

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #40 Gepost op: 01 april 2015, 14:15:32 »
Van de week is er een duitser met bombardone aangehouden. Die is zn papieren kwijt tot ie hem opnieuw heeft laten keuren bij de TUV omdat hij te veel herrie maakte. de bekeuring zelf was maar 45 euro. Dan betalen we hier wel een stuk meer als we aangehouden worden.
Apart. Dan moet hij stationair over de 90DB zijn gegaan. Op het Engelse forum kwam men na een meting op 89DB. Uit Youtube maak ik op dat de Novitec in ieder geval niet luider is. Of hij gelijk aan of minder luid is kan ik moeilijk zeggen, maar het lijkt er wel op.

Waar heb je dat gelezen? Ik heb diverse topics doorgelezen en ik kan nergens die waarde terug vinden.

Van de week is er een duitser met bombardone aangehouden. Die is zn papieren kwijt tot ie hem opnieuw heeft laten keuren bij de TUV omdat hij te veel herrie maakte. de bekeuring zelf was maar 45 euro. Dan betalen we hier wel een stuk meer als we aangehouden worden.

Op een Alfaforum was iemand in NL aangehouden en werd bij een algemene controle gepakt met +6dB(A) boven wat zijn auto mocht produceren. Boete was iets van 650€.  :o :o :o
Echter was de meting volgens mij niet volledig naar behoren uitgevoerd, dus waarschijnlijk kan hij er nog onderweg komen.

Dergelijke boetes zijn voor mij wel een reden om eerst maar eens zelf een paar metingen te doen bij iemand met een dergelijke uitlaat. Vind een mooi uitlaatgeluid geweldig, maar niet 650€ geweldig.

Dat kwam ik tegen in een topic ergens over de Bombardone. Geen idee meer waar, maar als ik het vind post ik het even.
Tevens kunnen die metingen niet normaal worden uitgevoerd. Er mag namelijk in de omgeving van 5 meter helemaal niets aanwezig zijn, zoals lantarenpalen, auto's, muren en moet het omgevingsgeluid al minsten op 10DB lager liggen dan de voertuigwaarde maximaal mag hebben. Nou succes met deze eisen tijdens een controle.

Ps. ik zie dat de Abarth 92DB mag hebben. Dit staat op de site van het RDW. Je mag namelijk 2 DB boven de norm zitten en deze ligt op 90DB. Daar moet je stationair toch wel onderblijven?

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #41 Gepost op: 01 april 2015, 14:38:48 »
Overigens, nog een interessant weetje: de standaard uitlaat heeft ook geen laatste demper. De "einddemper" die te zien is (de platte box) is compleet leeg. Dit heeft met het laatste moment van ontwikkeling te maken van Abarth. Als je de einddemper openmaakt zul je zien dat er gewoon 2 buizen doorheen lopen naar de sierstukken. Geen demping dus.

Maakt slechts de vergroting van 60MM naar 70MM buis dan zo'n verschil in DB's?

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #42 Gepost op: 01 april 2015, 15:56:58 »
Dat kwam ik tegen in een topic ergens over de Bombardone. Geen idee meer waar, maar als ik het vind post ik het even.
Tevens kunnen die metingen niet normaal worden uitgevoerd. Er mag namelijk in de omgeving van 5 meter helemaal niets aanwezig zijn, zoals lantarenpalen, auto's, muren en moet het omgevingsgeluid al minsten op 10DB lager liggen dan de voertuigwaarde maximaal mag hebben. Nou succes met deze eisen tijdens een controle.

Ps. ik zie dat de Abarth 92DB mag hebben. Dit staat op de site van het RDW. Je mag namelijk 2 DB boven de norm zitten en deze ligt op 90DB. Daar moet je stationair toch wel onderblijven?


Heb het nog even nagekeken en de beste man heeft op het Alfaforum zijn boete laten zien. Zat trouwens meer dan 10dB(A) te hoog en kreeg 427€ boete volgens STRAFRECHT. Was met een Panda 100HP en een dergelijke overtreding is dusdanig hoog dat het geen mulderfeit meer is.

Die metingen kunnen prima worden uitgevoerd tijdens een algehele controle langs de snelweg, dan zijn de meeste storende factoren ver genoeg weg. Maar als je goed op de hoogte bent van de regels, zijn ze vaak ook snel geneigd je weg te sturen. Is een keer gebeurd bij een algehele controle richting Assen met een tuningevenement. De persoon die getest zou worden was beter op de hoogte dan de meters en die stuurden hem snel weg. :P

Het geluid wordt niet stationair gemeten zoals jij denkt! Stationair betekent bij een bepaald aangehouden toerental, bij ons is dat 4125 toeren vasthoudend. Dan moet je uitlaat dus onder de 92dB(A) blijven om geen bekeuring te krijgen. De opbouw en de afbouw van de toeren mogen niet worden gemeten! Voor en na de meting hoort men het geluidsnivo te meten van de omgeving, die hoort dus onder 80dB(A) te blijven. Dan pas is de meting geldig.

Overigens, nog een interessant weetje: de standaard uitlaat heeft ook geen laatste demper. De "einddemper" die te zien is (de platte box) is compleet leeg. Dit heeft met het laatste moment van ontwikkeling te maken van Abarth. Als je de einddemper openmaakt zul je zien dat er gewoon 2 buizen doorheen lopen naar de sierstukken. Geen demping dus.

Maakt slechts de vergroting van 60MM naar 70MM buis dan zo'n verschil in DB's?

Dat is wel weer leuk om te weten. De vergroting van de buis zou weinig effect mogen hebben. Als ik er over nadenk zou het zelfs een reductie kunnen geven door een lagere uitstroomsnelheid. Maar de vorm van de eindstukken zal ook meespelen. Als je meer "trompetters" hebt, kan het het geluid weer versterken. Wat ik wel zag is dat de Bombardone een soort "dempende" eindstukken heeft, die het hoogfrequentie wat wegfilteren. Hierdoor klinkt hij waarschijnlijk ook wat meer "bombastisch"  ;D

Hoe dan ook, het is wel aan te houden dat je auto binnen de perken geluid maakt. Als je veel te veel maakt, ben je dus in overtreding en kan het aardig in de papieren lopen. We hebben een voordeel dat het bij ons al redelijk hoog is met 90dB(A) en dat we een turbo en kat hebben die al veel geluid weghalen.

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #43 Gepost op: 01 april 2015, 16:03:32 »
Dat kwam ik tegen in een topic ergens over de Bombardone. Geen idee meer waar, maar als ik het vind post ik het even.
Tevens kunnen die metingen niet normaal worden uitgevoerd. Er mag namelijk in de omgeving van 5 meter helemaal niets aanwezig zijn, zoals lantarenpalen, auto's, muren en moet het omgevingsgeluid al minsten op 10DB lager liggen dan de voertuigwaarde maximaal mag hebben. Nou succes met deze eisen tijdens een controle.

Ps. ik zie dat de Abarth 92DB mag hebben. Dit staat op de site van het RDW. Je mag namelijk 2 DB boven de norm zitten en deze ligt op 90DB. Daar moet je stationair toch wel onderblijven?


Heb het nog even nagekeken en de beste man heeft op het Alfaforum zijn boete laten zien. Zat trouwens meer dan 10dB(A) te hoog en kreeg 427€ boete volgens STRAFRECHT. Was met een Panda 100HP en een dergelijke overtreding is dusdanig hoog dat het geen mulderfeit meer is.

Die metingen kunnen prima worden uitgevoerd tijdens een algehele controle langs de snelweg, dan zijn de meeste storende factoren ver genoeg weg. Maar als je goed op de hoogte bent van de regels, zijn ze vaak ook snel geneigd je weg te sturen. Is een keer gebeurd bij een algehele controle richting Assen met een tuningevenement. De persoon die getest zou worden was beter op de hoogte dan de meters en die stuurden hem snel weg. :P

Het geluid wordt niet stationair gemeten zoals jij denkt! Stationair betekent bij een bepaald aangehouden toerental, bij ons is dat 4125 toeren vasthoudend. Dan moet je uitlaat dus onder de 92dB(A) blijven om geen bekeuring te krijgen. De opbouw en de afbouw van de toeren mogen niet worden gemeten! Voor en na de meting hoort men het geluidsnivo te meten van de omgeving, die hoort dus onder 80dB(A) te blijven. Dan pas is de meting geldig.

Overigens, nog een interessant weetje: de standaard uitlaat heeft ook geen laatste demper. De "einddemper" die te zien is (de platte box) is compleet leeg. Dit heeft met het laatste moment van ontwikkeling te maken van Abarth. Als je de einddemper openmaakt zul je zien dat er gewoon 2 buizen doorheen lopen naar de sierstukken. Geen demping dus.

Maakt slechts de vergroting van 60MM naar 70MM buis dan zo'n verschil in DB's?

Dat is wel weer leuk om te weten. De vergroting van de buis zou weinig effect mogen hebben. Als ik er over nadenk zou het zelfs een reductie kunnen geven door een lagere uitstroomsnelheid. Maar de vorm van de eindstukken zal ook meespelen. Als je meer "trompetters" hebt, kan het het geluid weer versterken. Wat ik wel zag is dat de Bombardone een soort "dempende" eindstukken heeft, die het hoogfrequentie wat wegfilteren. Hierdoor klinkt hij waarschijnlijk ook wat meer "bombastisch"  ;D

Hoe dan ook, het is wel aan te houden dat je auto binnen de perken geluid maakt. Als je veel te veel maakt, ben je dus in overtreding en kan het aardig in de papieren lopen. We hebben een voordeel dat het bij ons al redelijk hoog is met 90dB(A) en dat we een turbo en kat hebben die al veel geluid weghalen.

Ik heb alle regelementen gedownload en op mijn telefoon gezet. Het is een hele waslijst. Mocht ik ooit worden meegenomen (ga er eigenlijk niet vanuit), zal ik deze hele waslijst met de agenten gaan doornemen. Ik denk inderdaad dat ze er snel vanaf zien, gezien de omgeving van hele grote invloed is en er bij een grote controle bijna geen geschikte plek is dit uit te voeren. Op het internet zijn tal van bizarre metingen te vinden (inclusief foto's) waar werkelijk alles misgaat.

Het meten van stationair was ik net inderdaad achtergekomen. De link naar de decibels heb ik trouwens gevonden voor je: http://www.abarthforum.co.uk/500-abarth-tuning/are-the-bombardone-or-novitec-exhausts-street-legal/60/

Gemeten met een app, maar wel precies op de juiste wijze. Gegeven het feit dat iemand anders de Monza op exact dezelfde 89 decibels meet zou sense moeten maken. Die heeft boven de 3000 toeren ook geen demping door de bypass. Gezien de metingen gelijk aan elkaar zijn zullen ze daarmee ook aardig accuraat zijn. Zelf gaan wij dan ook maar even een meting doen na installatie.

Zijn de decibel maximums door heel Europa eigenlijk gelijk? Ik neem aan dat ze in Duitsland dat moeten overnemen wat er in de Nederlandse kentekenpapieren staat toch? Volgens mij geeft het Europese recht aan dat een lidstaat niet van een inwoner van een andere lidstaat mag verwachten dat zijn technische specificaties van zijn voertuig veranderd moeten worden bij het oversteken van de grens. Die zorgt ook altijd voor wat strubbelingen rondom de winterbanden wetgeving.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2015, 16:07:01 door AbarthIT »

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.171
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:Novitec Challenge Corse Evo
« Reactie #44 Gepost op: 01 april 2015, 16:30:00 »
Ik heb alle regelementen gedownload en op mijn telefoon gezet. Het is een hele waslijst. Mocht ik ooit worden meegenomen (ga er eigenlijk niet vanuit), zal ik deze hele waslijst met de agenten gaan doornemen. Ik denk inderdaad dat ze er snel vanaf zien, gezien de omgeving van hele grote invloed is en er bij een grote controle bijna geen geschikte plek is dit uit te voeren. Op het internet zijn tal van bizarre metingen te vinden (inclusief foto's) waar werkelijk alles misgaat.

Het meten van stationair was ik net inderdaad achtergekomen. De link naar de decibels heb ik trouwens gevonden voor je: http://www.abarthforum.co.uk/500-abarth-tuning/are-the-bombardone-or-novitec-exhausts-street-legal/60/

Gemeten met een app, maar wel precies op de juiste wijze. Gegeven het feit dat iemand anders de Monza op exact dezelfde 89 decibels meet zou sense moeten maken. Die heeft boven de 3000 toeren ook geen demping door de bypass. Gezien de metingen gelijk aan elkaar zijn zullen ze daarmee ook aardig accuraat zijn. Zelf gaan wij dan ook maar even een meting doen na installatie.

Zijn de decibel maximums door heel Europa eigenlijk gelijk? Ik neem aan dat ze in Duitsland dat moeten overnemen wat er in de Nederlandse kentekenpapieren staat toch? Volgens mij geeft het Europese recht aan dat een lidstaat niet van een inwoner van een andere lidstaat mag verwachten dat zijn technische specificaties van zijn voertuig veranderd moeten worden bij het oversteken van de grens. Die zorgt ook altijd voor wat strubbelingen rondom de winterbanden wetgeving.

Zou niet goed zijn als we de grens zouden oversteken en ineens allerlei andere regels zouden gelden. Dan kan je elke aanpassing aan je auto in Belgi๋ wel beboeten, want die zijn nog gekker dan de Duitsers. Natuurlijk geldt het wel dat er uitzonderingen zijn, zoals een mileuplakaat en inderdaad winterbanden. Die zijn in sommige landen gewoon verplicht vanwege het weerbeeld en veiligheid. In Duitsland zijn ze niet overal verplicht, maar maak je een ongeluk, waarbij winterbanden wel hadden geholpen, ben je wel het haasje. Die foto van de standaard "demper" wil ik trouwens ook  wel zien, kan altijd handig zijn bij een standhouding. ;)


xx
Novitec

Gestart door Medisrt Gepost op 500 Abarth

4 Reacties
2528 Gelezen
Laatste bericht 25 augustus 2014, 21:02:20
door Iceman
xx
ervaringen novitec NT5-Stradale evo tuningset

Gestart door hardtailracer Gepost op 500 Abarth

6 Reacties
2457 Gelezen
Laatste bericht 29 januari 2013, 22:36:04
door Wesley
xx
Novitec kan niet leveren!!

Gestart door Tophaar.nl Gepost op 500 Abarth

25 Reacties
5127 Gelezen
Laatste bericht 24 augustus 2011, 13:08:42
door Tophaar.nl