Auteur Topic: water in Turbo  (gelezen 5233 keer)

Romeo

  • Senior stato
  • Berichten: 397
  • ***
    • Bekijk profiel
water in Turbo
« Gepost op: 05 juni 2016, 17:27:43 »
Hallo mannen, ik heb een technisch vraagje.  Gisteren reed mijn vrouwtje na het noodweer door een diepe plas. Dit deed ze heel rustig waarna ze weer gas wilde geven. Maar de Punto Abarth hield in en ze vertelde dat er grote witte pluimen uit de uitlaat kwamen.  Eerst dacht ze "we hebben een nieuwe paus" maar dat was niet zo. Ze heeft mij gebeld en ik ben er heen gereden. Na twee rondjes een lange straat heen en weer gereden reageerde de motor weer normaal.  Mijn luchtinlaat (BMC CDA) zit rechts onder de koplamp zo'n 25cm boven het wegdek. Nu heeft deze dus water opgezogen en dit via de Turbo en slangen door de motor heen verplaatst. Een soort van waterinjectie - maar dan anders -.  Ik denk dat al het water wel weer verdamp is door de warmte, ze heeft daarna 30 minuten gereden en hij reageerde al die tijd normaal.  Maar kan zoiets nu nog verder problemen geven aan de motor of Turbo?   Wat denken jullie?

AbarthJ

  • Junior Stato
  • Berichten: 59
  • **
    • Bekijk profiel
Re:water in Turbo
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2016, 19:38:06 »
Ik denk dat je geluk hebt gehad. Als er echt teveel water aangezogen was en in de motor terecht gekomen was had je direct al meer schade gehad. Ik verwacht dat je wat water aangezogen hebt en via het filter is dit denk ik verneveld / als damp door de motor gegaan. Als hij nu weer goed rijdt zou ik me geen zorgen maken. Jeroen

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.216
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:water in Turbo
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2016, 10:16:03 »
Zou voor de zekerheid toch de turbo laten controleren. Teveel water aanzuigen is extreem slecht voor de turbo en motor. Misschien doet hij het nu wel goed, maar als de turbo toch een tik heeft gehad, kan de schade over een tijdje wel groter worden. Dan zit je misschien met een veel hogere rekening.

Diepe plassen moet je altijd vermijden of je nu een Twingo of Vitara rijdt. Alleen met een 4x4 met snorkel hoef je je niet zo druk te maken. Zonder snorkel kan je water opzuigen en met een beetje pech krijg je water in je motor. Je zuigers proberen dat te comprimeren, maar dat lukt niet. Resultaat: Blok naar de filistijnen.

Hoop voor je dat het letterlijk en figuurlijk met een sisser is afgelopen.
Nero Carbonio Abarth 500 (12/2009). SaVaLi Chip 175PK/280Nm. Airrex onderstel met Airlift Performance 3H Digital Control en showinstall, Pogea Racing Carbon Motorkap, Pogea Racing XCUT 18" Gold, BMC Filters, MM Bombardone 2.0, Climate Control, Panoramadak, Zwart Leer, S4 lights, Koshi Carbon parts

Alex Abarth

  • Senior stato
  • Burn Rubber, not your soul
  • Berichten: 493
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:water in Turbo
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2016, 20:22:04 »
De motor zal geen schade opgelopen hebben. (met waterslag is de krukas krom of breekt hij en loopt je motor niet meer normaal)
De turbo zal er ook niet snel schade van ondervinden. die hoeft het water immers niet te comprimeren maar duwt het alleen naar je motor toe.
en of het nat of droog is wat er door een turbo gaat maakt in principe niet uit.
dus loopt zo waarschijnlijk met een sisser af.

Voor eventuele toekomstige rekeningen hoeft hij niet bang te zijn Marc, nieuwe auto is al besteld  ;)
  176 PK 255NM

Gelieve typfouten zelf aan te vullen met onderstaande tekens

abcdefghijklmnopqrstuvwxyz 1234567890 .,?!

ajblancke

  • Junior Stato
  • Berichten: 56
  • **
    • Bekijk profiel
Re:water in Turbo
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2017, 08:05:15 »
heb me zelf dit ook altijd afgevraagd
omdat de inlaat van een luchtfilter aan de voorkant zit
dus werkt als een waterschep bij een hevige stortbui

ajblancke

  • Junior Stato
  • Berichten: 56
  • **
    • Bekijk profiel
Re:water in Turbo
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2017, 11:00:06 »
er bestaat trouwens ook een waterinjectie systemen om de temperatuur naar beneden te brengen
omdat de temperatuur erg kan oplopen bij volgas geven
dus een soort behoud systeem voor minder slijtage aan de motor
dus veel kwaad zou een beetje water niet zo hoeven zijn ?
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2017, 11:03:35 door ajblancke »

LaBestiaNera

  • Membro D'Oro
  • La Bestia Nera
  • Berichten: 1.216
  • Moderatore Globale
  • *****
    • Bekijk profiel
Re:water in Turbo
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2017, 09:22:15 »
er bestaat trouwens ook een waterinjectie systemen om de temperatuur naar beneden te brengen
omdat de temperatuur erg kan oplopen bij volgas geven
dus een soort behoud systeem voor minder slijtage aan de motor
dus veel kwaad zou een beetje water niet zo hoeven zijn ?

Appels en peren. Water-/Methanol injectie gaat gepaard met een verstuiver. Dit vormt een zeer fijne mist en is dus net als brandstof comprimeerbaar. Net als regen wat bij je luchtfilter aankomt. Die maakt het filter nat en zal fijne druppeltjes doorlaten. Echter als je een hap water naar binnen trekt, zal dit door gebrek aan lucht door je filter worden getrokken en via de turbo en intercoolers naar je motor gaan. Als daar echt water terecht komt, is dat niet comprimeerbaar. Is het genoeg om de cylinderruimte meer te vullen dan bij een compressieslag aanwezig kan zijn, resulteert het in waterlock en is de kans op (fatale) motorschade aanwezig.


xx
Water/methanol injectie

Gestart door IcQb Gepost op Algemeen

26 Reacties
6487 Gelezen
Laatste bericht 24 januari 2016, 22:47:07
door Iceman
thumbup
Wassen zonder water

Gestart door Raptor Gepost op Exterieur

8 Reacties
2378 Gelezen
Laatste bericht 10 maart 2011, 15:44:49
door Raptor