Auteur Topic: Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers  (gelezen 2554 keer)

Hans

  • Junior Stato
  • Berichten: 50
  • **
    • Bekijk profiel
Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Gepost op: 28 december 2017, 22:48:45 »
In 2013 las ik veel topics en reacties over kloppende of ratelende geluiden bij de achterdempers van after marked gemonteerde Koni FSD's. Het probleem zat in de speling tussen de bevestigingsbouten en de bushings van de achterdempers.

In 2015 had ik het zelfde probleem bij de Bilsten B4 in een eerdere Fiat 500 S, wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat de standaard achterdempers weer zijn terug gezet.

Nu heb ik het plan om de standaard veren te combineren met Koni FSD dempers op mijn Fiat 500S 105 PK. Die combinatie wordt door Koni en de Fiat en Abarth dealer Vireo geadviseerd. Vireo geeft mij wel expliciete garantie dat de dempers geluidloos zullen werken.

Mijn vragen zijn:

-Het is nu bijna 2018. Heeft Koni ondertussen het probleem van kloppende achterdempers opgelost ?
-Zijn er punten waar ik aandacht voor zou moeten vragen bij de dealer die de dempers gaat monteren, om eventuele geluiden op voorhand te voorkomen.

Ik denk dat ze de bouten van de standaard achterdempers gaan gebruiken maar ben hier niet zeker van.

abbymo

  • Junior Stato
  • Berichten: 91
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2017, 16:53:00 »
3mnd geleden bij vireo houten geweest ivm bonkende achterwielhanging.
Was garantie, ik rij met een abarth 595 met FSD schokdempers origineel op de auto.
Alles nagekeken niets kunnen vinden, licht waarschijnlijk aan de kortere veren ook origineel.
Ze kunnen er dus niets aan doen, lijkt me niet dat ze jou dan kunnen garanderen dat het geruisloos gaat worden.
Ps rij wel met 17 inch.

Hans

  • Junior Stato
  • Berichten: 50
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2017, 22:25:04 »
Verbaast mij ook wel dat ik zowel van Tepper Efka, de distributeur in Nederland, als van Vireo heb gehoord dat de Koni FSD's alleen gecombineerd kunnen worden met standaard veren, terwijl ik toch het idee heb dat alle Abarth veren verlaagd zijn en vwb Turismo achter Koni FSD hebben en Competizione achter en voor.

Snap ook niet dat als het probleem zou zitten in 1mm te kleine bouten tov van de bushings, dit probleem niet al lang is opgelost door Koni.

Hans

  • Junior Stato
  • Berichten: 50
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2017, 09:44:48 »
Beste Abbymo,

Zou je mij kort kunnen vertellen wat je rijervaringen met FSD zijn ?

abbymo

  • Junior Stato
  • Berichten: 91
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2017, 10:30:08 »
hoi Hans
heel kort , de wegligging en koersvastheid op hogere snelheid is perfect.
Ben toch benieuwd naar het verhaal over de bouten , welke moeten er dan gebruikt worden ?
Wij hebben een YFR , de dealer zet bij deze editie de FSD schokbrekers ect eronder kan het daar fout zijn gegaan?
Ik snap alleen niet dat Vireo Houten er niet achter kan komen wat het probleem is.
De auto komt bij Prins vandaan die heeft hem ook omgebouwd , ben bij Vireo geweest omdat die veel dichterbij zit.
Als het probleem de bouten zijn moet elke dealer dat toch weten?
Ik zou als ik jou was voor een andere complete schroefset gaan en geen risico nemen met de FSD.

Hans

  • Junior Stato
  • Berichten: 50
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2017, 12:05:31 »
Ik kan je de volgende draad aanraden. Is al van 2013, vandaar mijn vraag of t ondertussen opgelost is.

http://www.abarthforum.co.uk Misschien moet je eerst registreren.

Zoek op Knocking FSD

Nummer 1 is mijn draadje.

Nummer 5 is het complete verhaal waarin alles staat over de maten van de bouten met foto's. Even omhoog scrollen.

Het is van een Duitser, die post op een Engels forum omdat zijn verhaal niet op het Duitse forum geplaatst mocht worden.

Ben benieuwd wat je er van vindt !

Succes


Hans

  • Junior Stato
  • Berichten: 50
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2017, 12:33:15 »
En schroefset, nee sorry dat is de bedoeling niet.

Ik heb twee eerdere Fiat 500's gehad. Allebei cabrio's. De eerste had een vreselijke wegligging met bijgeluiden op de verkeersdrempels. De tweede was iets beter, later voorzien van Eibach Pro met Bilstein B4 met het verhaal over de kloppende geluiden van de achterdempers. Dus uiteindelijk gereden met voor Bilstein B4 en achter Standaard.
Vorig jaar oktober heb ik de Fiat 500S met 105 pk 0.9  (Savali getuned)  met alles orgineel (wel stabilisatorstangen) is deze uitstekend qua wegligging, redelijke demping, geen bijgeluiden maar qua comfort en stabiliteit nog net niet optimaal en overweeg ik dus nu toch Koni FSD voor en achter. Dus met name voor comfortverbetering en stabiliteit. Overal lees ik dat dat er in zit met FSD.

Maar ja toch vrees voor het klopgeluid want van geluiden wordt ik echt helemaal gek. En het mag niet zo zijn dat ik veel geld uit geef en mijn auto in een rammelbak veranderd. Zal trouwens waarschijnlijk toch eerst voor laten monteren omdat achter niet in voorraad is tot april, vanwege een verbouwing bij Koni volgens Tepper-Efka de distributeur in Nederland.

Als ik onvoldoende vertrouwen krijg dat het echt geluidloos wordt achter ga ik t niet doen en blijf rijden met alles wat ik nu heb.

abbymo

  • Junior Stato
  • Berichten: 91
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2017, 12:59:47 »
Dank je Hans ,ga er in duiken.

Gpsport

  • Junior Stato
  • Berichten: 54
  • **
    • Bekijk profiel
    • Abarth Vd Dungen
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2017, 20:22:07 »
Ik heb dit eerder met een gewone 500 gehad met bilstein B14.Deze rammelde ook achter,schokdempers opgestuurd en retour gekregen,was niks mis mee.
Nu onder de Abarth Bilstein B14 gehad en ook geluid.Nu heb ik er Koni onder liggen en ook het geluid,het is alleen weg met de originele dempers.
Heb nu een H&R schroefset liggen en als deze eronder gaat ga ik het uitzoeken.Dit duurt echter mog even omdat ik het komende jaar druk ben met andere bezigheden.
Iemand in engeland heeft andere bouten laten maken die best duur waren.Ik ben nu binnen de Fiat groep op zoek naar andere bouten,wellicht als ik iets gevonden heb dat ik dit snel probeer en hier laat weten.

ricoz9

  • Junior Stato
  • snel-sneller-snelst ---boette
  • Berichten: 31
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2017, 21:23:42 »
Het lijkt wel dat de bout te dun is voor de bus in de demper
Had het ook bij bij mijn oude auto ook daar zaten fk veren onder daar
Werd het op gelost door polyrutaan rubbers er in die waren net wat strakker
Net genoeg om het klapperen tegen tegaan
Als er maar een mielenmeter in zit
Zijn er al eens mensen die al eens de bout en diameter van de bus
Hebben op gemeten kijken of daar veel verschil inzit
« Laatst bewerkt op: 30 december 2017, 21:26:02 door ricoz9 »

Hans

  • Junior Stato
  • Berichten: 50
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2017, 21:34:54 »
In deze draad staat dat het deel van de bout waar geen schroefdraad zit en wat dus in de bushing zit, boven 9 en onder 11 mm is, terwijl de bushing een binnendiameter van boven 10mm en onder 12 mm heeft. Per demper dus 2 mm speling.

Je kunt e.e.a. nakijken op:

http://www.abarthforum.co.uk Misschien moet je eerst registreren.

Zoek op Knocking FSD

Nummer 1 is mijn draadje.

Nummer 5 is het complete verhaal waarin alles staat over de maten van de bouten met foto's. Even omhoog scrollen.

Het is van een Duitser, die post op een Engels forum omdat zijn verhaal niet op het Duitse forum geplaatst mocht worden.

Ben benieuwd wat je er van vindt !

Succes

Hans

  • Junior Stato
  • Berichten: 50
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2017, 21:36:20 »
Abbymo hou je me op de hoogte ?

ricoz9

  • Junior Stato
  • snel-sneller-snelst ---boette
  • Berichten: 31
  • **
    • Bekijk profiel

abbymo

  • Junior Stato
  • Berichten: 91
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2017, 10:12:22 »
Hoi Hans
hou je zeker op de hoogte , als ik wat hoor.
Heb een bericht naar Koni gestuurd en ga contact opnemen met Abarth Nederland.
Als dit echt het probleem is zetten ze er maar een standaard demper set onder.
Het is belachelijk dat je auto van bijna 30xxx euro koopt en hij klinkt als een auto met een versleten onderstel.
wordt vervolgd.

Hans

  • Junior Stato
  • Berichten: 50
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Klop- en rammel geluiden Koni FSD achterdempers
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2017, 11:44:53 »
Nog even het volgende! In 2014 wilde ik voor en achter Bilstein B4 met Eibach Pro laten monteren op mijn vorige Fiat 500S bij MCC Sport. Achter rammelde het hoorbaar, waar ik gek van werd. Ze hebben lang gezocht en van alles geprobeerd maar uiteindelijk toch de standaarddempers terug gezet en weg al het gerammel. Toen de Bilstein weer verwijderd was en je de bout door het oog van de bushing haalde met de hand, kon je de bout ook zo heen en weer halen. Dus ik heb toen de speling met eigen ogen waargenomen. Misschien een idee om bij jou ook een demper even te demonteren en te testen met een bout of er ruimte tussen zit.

Vind het ook wel opvallend dat en Koni en Bilstein de bushing boven en onder 1 mm groter maakt dan het standaardexemplaar.

Bij Tepper Efka vertelde ze mij trouwens dat de 2100-4117 achter Koni FSD tot april niet leverbaar is ivm met een verbouwing van de produktielijn bij Koni.

Denk dat ik de Koni voordempers wel laat monteren bij Vireo. Maar de achterdempers komen er pas op nadat ik persoonlijk de bouten en de binnenmaat van de bushing heb gemeten en gevoeld dat er geen speling tussen zit.