Auteur Topic: Water/methanol injectie  (gelezen 9663 keer)

IcQb

  • Senior stato
  • Berichten: 257
  • ***
    • Bekijk profiel
Water/methanol injectie
« Gepost op: 20 mei 2015, 11:18:38 »
Beste collega abarthisti,

Ik ben wat aan het bijlezen geweest en kwam op het volgende uit:
Water injectie in de cilinders om de temperatuur laag te houden!
Nut? Meer vermogen, properdere motor, schonere uitlaatgassen, betere klopvastheid!
Methanol wordt toegevoegd als antivries en om het vermogen en de klopvastheid nog meer te boosten!
En dit dan vooral op wagens met turbo-druk!

Educatief filmpje
En natuurlijk de Wiki pagina

In de VS al heel lang bekend, hier amper  ???

En het hoeft al helemaam niet duur te zijn!
Er bestaan al sets van iets meer dan €250 en het is zelfs te "doe het zelven" blijkbaar...
Coolisbetter is er mee bezig in NL
En zelfs savali is er mee bezig geweest op een giulietta QV en een panda (of all cars --)!

Hier een Nederlands Alfa Romeo voorbeeldje:



Is dit uberhaupt wel toegestaan in belgie? (Je mag toch ook whiskey vervoeren  ;D)


Abarth punto evo - Laura
Grigio campovolo - Black stripes everywhere - BMC-CDA met HG-intake - Forge intercooler - Gtech gt560-s uitlaat - BR-performance - custum footwell LEDs

IcQb

  • Senior stato
  • Berichten: 257
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Water/methanol injectie
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2015, 11:35:04 »
Ook TMC biedt een kit aan: die van AEM
Klikkie hier!


Als de klopvastheid verhoogd zal de ECU ook veel minder vaak het vermogen willen beperken!

TheGrolschFirm

Re:Water/methanol injectie
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2015, 13:49:11 »
Coolisbetter is van een kennis van me. Voorheen van een andere kennis geweest. De eerste heeft destijds de opzet gedaan omdat de spullen niet tot nauwelijks in NL te krijgen waren. Beide heren waren fervent lid van de alfaromeo156club. :)

Op zich is de techniek zeer interessant en kan het zeker leiden tot prestatiewinst. Op hun forum zijn er ook voorbeelden te vinden wat de techniek doet en wat de winst is. Nadeel is dat je natuurlijk de water/methanolmix moet blijven bijvullen en dit is niet heel goedkoop. Verder zou je bij een 500 al moeten kiezen voor een tank onder de motorkap, aangezien je in de kofferruimte niet zo heel veel ruimte hebt/overhoudt. (Als je geen Xenon hebt, eventueel de tank hiervoor kopen en die gebruiken. ;) )
Mooiste zou zijn als je de ECU ook kan laten meewerken met het systeem. Dan is er het maximale uit te halen. :)

Op zich zou je juist meer methanol dan water willen, vooral omdat methanol inderdaad het octaangetal boost. Echter is pure methanol een zeer gevaarlijk goedje, wat ook nog eens onzichtbaar brand. Bij de 50/50 mix met water is het niet spontaan onbrandbaar meer, zover ik weet.


IcQb

  • Senior stato
  • Berichten: 257
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Water/methanol injectie
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2015, 15:06:29 »
Grolsch,
Het is zelfs nog veel erger  :D

Volgens een informatiebrochure van "methanex",
Blijft methanol brandbaar tot 4:1 water:methanol!
Om te blussen zijn 5 delen water nodig per deel methanol!

Dit betekent dat 80/20 zoals je vaak leest eigenlijk nog brandbaar is.
(Dus dit betekent ook dat 83,33/16,67 veilig is)

In de APE is er plaats zat ik de koffer... Je zou zelfs de bandenreparatieset kunnen uitnemen en de tank onder de koffer-mat plaatsen.

Ik heb ondertussen savali eens gecontacteerd met wat vraagjes  ;D

Ik vind het raar dat dit zo onbekend is, terwijl er alleen maar voordelen zijn  ???

Jack

  • Senior stato
  • www.vca-shop.nl
  • Berichten: 532
  • ***
    • Bekijk profiel
    • VCA-Shop
Re:Water/methanol injectie
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2015, 16:34:47 »
Jaren geleden werd dit ook in de racerij gebruikt, voornamelijk door Ford.
Ik meen dat Biesheuvel hier ook het één en ander van heeft liggen, maar weet niet of dat ook voor Fiat is.

www.biesheuvel.nl

Rallycars

  • Nuovo Arrivato
  • Berichten: 15
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Water/methanol injectie
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2015, 04:02:32 »
zoek eens op Aquamist , Snow-performance ,ERL , enz .

's zomers kun je ook gedemineraliseerd/gedestileerd water gebruiken als het puur voor veligheid v je blok is .

TheGrolschFirm

Re:Water/methanol injectie
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2015, 09:05:50 »
Grolsch,
Het is zelfs nog veel erger  :D

Volgens een informatiebrochure van "methanex",
Blijft methanol brandbaar tot 4:1 water:methanol!
Om te blussen zijn 5 delen water nodig per deel methanol!

Dit betekent dat 80/20 zoals je vaak leest eigenlijk nog brandbaar is.
(Dus dit betekent ook dat 83,33/16,67 veilig is)


Ik had het ook over spontaan ontbrandbaar en niet gewoon brandbaar als er een ontstekingsbron bij komt. ;)

W/M-Injectie wordt voornamelijk gebruikt bij Tractor Pulling, omdat daar de blokken tot de max worden gepushed. Hiermee kunnen ze de temperaturen in de koppen binnen de grenzen houden. :)

Let op dat je geen normale ruitenwisservloeistof of gewoon water gebruikt bij een dergelijke set. De eerste heeft vaak kleurstoffen erin zitten en gewoon water bevat kalk. Beide kunnen ervoor zorgen dat de vernevelaar/sproeier in je inlaat verstopt raakt en de werking weg is.

IcQb

  • Senior stato
  • Berichten: 257
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Water/methanol injectie
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2015, 10:56:03 »
Grolsch,

Inderdaad! Enkel gedestilleerd water en zuivere methanol gebruiken!
Geen extra brol in de motor :)

Volgens mij heeft ons kleine blokje met grote turbo hier zeker nut van!

Heb eens nagevraagd bij Ronald van Savali;
€1250 w/m injectie en motormanagement aanpassing! (Ik wacht nog op de waarden)

Ze hebben ooit een panda twinair aangepast tot 180Nm en 120pk!!!

509AC

  • Junior Stato
  • Berichten: 132
  • **
    • Bekijk profiel
Re:Water/methanol injectie
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2015, 17:41:49 »
Zeker 'n aanrader, op de custom racer altijd gebruikt icm ECU : temperatuur bleef mooi laag en vermogen nam ietsje toe .
Rob Vanasbroek in Morkhoven(B) heeft dat destijds geplaatst en is daar zeer goed in thuis .
Als't in Trofeo's toegestaan was deed ik het direct, maar die zijn verzegeld in Cup .

IcQb

  • Senior stato
  • Berichten: 257
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Water/methanol injectie
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2015, 13:30:03 »
Nog een beetje meer info van Ronald van Savali (waarvoor dank!)

We hebben het nog niet ingebouwd in een Punto Evo...maar in principe maakt die van dezelfde techniek gebruik als de TwinAir.
Het voordeel is vooral het langer vast houden van het vermogen. De meeste winst zit wat mij betreft in de softwaretuning.

De prijzen zijn als volgt:
enkel motortuning: € 480
Watermethanol injectie: € 750
Beide samen is € 1050.


Dat weten we dan ook weeral :D

Iceman

Re:Water/methanol injectie
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2015, 10:09:36 »
Gaat ook toegepast worden op mijn Panda 1.2 Rotrex.  ;)

AbarthIT

  • Senior stato
  • Berichten: 491
  • ***
    • Bekijk profiel
Re:Water/methanol injectie
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2015, 15:10:02 »
Gaat ook toegepast worden op mijn Panda 1.2 Rotrex.  ;)

Dat geld kun je beter in een Abarth stoppen, want meer dan 100pk op een Panda 1.2 betekent drijfstangen, zuigers, etc etc vervangen. Ook de versnellingsbak zal geen trek hebben in dat vermogen.

Ex: Abarth 500
Now: Alfa Romeo 4C

Iceman

Re:Water/methanol injectie
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2015, 20:55:55 »
Niet nodig, zo lang je onder de 10 psi boost blijft, wat dan weer 110-120 pk oplevert en met WMI hou je de boel extra cool. ;)

Iceman

Re:Water/methanol injectie
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2015, 21:03:32 »
Ze hebben ooit een panda twinair aangepast tot 180Nm en 120pk!!!

Ooit. ??
Dat is nog maar pas geleden voltooit, en die Panda staat nu te koop.


Iceman

Re:Water/methanol injectie
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2015, 21:12:25 »
Dat geld kun je beter in een Abarth stoppen, want meer dan 100pk op een Panda 1.2 betekent drijfstangen, zuigers, etc etc vervangen.
Ook de versnellingsbak zal geen trek hebben in dat vermogen.

btw, ik heb wel na gedacht over een interne upgrade van drijfstangen, zuigers, etc etc, maar zou geen bedrijf in Nederland weten die dat professioneel zou kunnen doen.